Deel dit artikel
-

TNO ontwikkelt serious game voor logistieke sector

TNO heeft samen met partners een serious game ontwikkeld voor de logistieke sector. Het spel laat zien welke operationele en financiële voordelen worden verkregen als het aantal beperkingen van een order wordt verminderd, en welke samenwerking tussen planners, sales en klanten hiervoor nodig is.

De transportsector streeft continu naar lagere kosten, betrouwbaarder levertijden en lagere milieubelasting. Deze doelen zijn vaak lastig te bereiken door beperkingen van de verlader, zoals een voorgeschreven route of speciale vervoersvoorwaarden, of bij de vervoerder, zoals beschikbare capaciteit of dienstregeling.

Synchromodaliteit wordt gezien als een van de oplossingen om hier verdere stappen te zetten. Synchromodaliteit verwijst naar het flexibel inzetten van meerdere modaliteiten (vrachtwagen, trein en schip), gebruik van meerdere routes en verschillende tijdstippen bij het plannen van een transport naar een bepaalde bestemming, waarbij dynamisch kan worden ingespeeld op veranderende omstandigheden. Om de potentiële voordelen van synchromodaliteit te bereiken zijn veranderingen nodig bij management, klanten, salesmedewerkers en planners.

Met een TKI-toeslag van de topsector logistiek hebben TNO, ECT, EGS en Danser een serious game ontwikkeld waarmee kan worden ervaren welke veranderingen synchromodaliteit met zich mee brengt.

Als speler van SynchroMania stap je in de schoenen van een planner die belast is met het optimaal inplannen van orders die worden geplaatst door drie veeleisende klanten. Deze klanten moeten tevreden worden gesteld, maar ook dienen transportkosten en milieubelasting te worden geminimaliseerd.

In drie rondes wordt de hoeveelheid vrijheidsgraden geleidelijk vergroot, waardoor er meer regelruimte ontstaat voor de planner. Actiekaarten kunnen worden gekocht om de mate van flexibiliteit aan de vraag of aanbodzijde te vergroten.

Aan het eind van elke ronde worden de prestaties van de spelers geëvalueerd: gemaakte transportkosten, uitgestoten emissie en klanttevredenheid. De scores worden onderling vergeleken en de gekozen tactieken kunnen worden besproken.

De game is inmiddels ook gespeeld op een aantal logistieke events en door studenten op universiteiten en hogescholen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Joop Aapkanaal

Geil, heel erg geil.

Wordt het meer een sim of gaat het puur over het management gedeelte?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond