Deel dit artikel
-

Toch reclame in WhatsApp

WhatsApp vernieuwt zijn privacybeleid waardoor het voor bedrijven bijvoorbeeld mogelijk wordt om gebruikers berichtjes te sturen.

Vanmiddag publiceerde WhatsApp, dat Facebook in februari 2014 voor 19 miljard dollar kocht, zijn nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacybeleid. De grootste verandering: de reclame die er nooit zou komen, komt toch in de chatapp.

Wie de nieuwe gebruiksvoorwaarden accepteert, geeft Facebook het recht om mobiele nummers op te slaan en informatie van de gebruiker aan te wenden voor reclametargeting. Het is mogelijk om buiten die datapoule te blijven, maar dat moet de WhatsApp-gebruiker nadrukkelijk aangeven door een vinkje uit te zetten. Opt-out is leidend.

Hoe de commerciële boodschappen in WhatsApp er zullen uitzien, is nog niet bekend. Facebook: “We willen manieren verkennen om jou te helpen communiceren met bedrijven die belangrijk voor jou zijn en jou ondertussen nog steeds een spam- en advertentievrije ervaring bieden.“

Het lijkt erop dat Facebook het botsysteem van Facebook Messenger naar het domein WhatsApp wil brengen. Deze passage uit het blog vandaag ondersteunt dat idee: “Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht. Velen van ons ontvangen deze informatie momenteel op een andere manier, zoals via een sms-bericht of een telefoontje. Wij willen deze functies testen in de komende maanden, maar moeten onze voorwaarden en ons privacybeleid hier eerst op aanpassen.”

Twitter biedt sinds vandaag overigens ook een knop waarmee consumenten direct de interactie kunnen aangaan, via privé berichten, met het bedrijf achter een website.

Foto: Hernán Piñera (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Klaas

Het zou ook raar zijn als het niet zou gebeuren, ergens moet het bedrijf van gaan bestaan. Het kan niet leven van de wind. Dus het is uiteindelijk weer de manier waarop ze het doen dat telt.

Jan van Ingen

Dit gaat een enorme impuls geven aan chatbots voor marketing en customer service.

Daarvoor is het wel nodig dat er gebruikersprofielen zijn waaraan bedrijven hun CRM-systemen kunnen koppelen. Daarom is een verbinding met Facebook onvermijdelijk, evenals een telefoonnummer als één van de identifiers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond