Deel dit artikel
-

Tonnen boete voor Nederlandse mobiele marketeers

De bedrijven Unavalley en R&D Media uit Amsterdam hebben van een Engelse toezichthouder elk een boete van 120.000 euro gekregen voor misleiding van consumenten.

De beboete ondernemingen exploiteerden websites die leken op legitieme versies van Twitter, YouTube en Wikipedia. Op die sites maakten de bedrijven reclame voor wedstrijden waarbij Engelsen iPads en Macbooks konden winnen. In ruil daarvoor moesten ze wel hun mobiele nummer geven.

De boete wordt uitgedeeld door de Engelse toezichthouder Phone Pay Plus. Die houdt de makt voor premium mobiele diensten in de gaten.

De veroordeelden gebruikten die mobiele nummers vervolgens om premium sms’jes te versturen met andere quizvragen en enquetes. Ieder ontvangen sms’je kostte bijna twee euro. Eén gedupeerde stond voor een onverwachte kostenpost van 75 euro.

Alle Engelse bedrijven die zich met premium sms bezig houden, moeten geregistreerd zijn bij Phone Pay Plus. Inherent daaraan is dat ze de geldende gedragsregels moeten toepassen. De twee Nederlandse ondernemingen zijn geen lid.

Behalve een boete van 120.000 moeten ze ook de geleden schade bij Engelse consumenten vergoeden.

Unavalley en R&D Media (ook bekend als Glomobi) waren kort voor publicatie niet bereikbaar voor commentaar. R&D Media heeft volgens LinkedIn zeker 35 werknemers. Unavalley ongeveer de helft.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond