Deel dit artikel
-

Topman Interpublic: ‘Je moet geen marketing doen op mobiel’

Adverteerders moeten niet eens proberen marketing te bedrijven op mobiele platformen. Het enige dat ze moeten nastreven is engagement, actieve betrokkenheid creëren bij hun merken.

De bestuursvoorzitter van Interpublic Group (IPG), Michael Roth, vindt dat de meeste adverteerders mobiel internet verkeerd gebruiken. Ze kijken ernaar als wéér een medium op om te adverteren. Deze marketinggedachte gold op het vaste web nog wel, maar gaat niet op voor het mobiele web en apps.

Roth hield vanochtend tijdens het Mobile World Congress in Barcelona voor, dat zijn bedrijf garen spint bij de opkomst van nieuwe media. “Waarom staat een reclamejongen als ik hier op het podium? Wij zijn overal waar onduidelijkheid en verwarring is. Want dat is nu hoe het ervoor staat op het mobiele platform.”

“Bij de opkomst van het vaste web waren consumenten al massaal online, maar wisten adverteerders niet wat ze moesten doen op internet. Datzelfde zie je nu bij mobiel. Tien procent van onze klanten heeft een budget voor mobiele uitingen. Vijftien procent van de klanten deed ooit iets op mobiel.”

De meeste bedrijven hebben in Roths optiek een verkeerde benadering voor mobiele marketing. Ze stellen het gelijk aan adverteren. Maar dat werkt niet. “Adverteren gaan om eyeballs. Je moet echter sturen op engagement, op het bouwen van een relatie met de consument.”

Roths stelling dat bedrijven achterlopen, werd onderschreven door eBays baas John Donahoe. Hij zat in hetzelfde forum als Roth. Donahoe: “Het gedrag van de consument verandert. Vandaag de dag wordt tien procent van al uitgaven op onze platformen afgehandeld op een mobiele dragers. Dat groeit in de komende jaren met een factor twee of drie.”

Verwijzend naar Roth: “Wij spreken hier wel over crosschannelbenaderingen, maar dat maakt de consument helemaal niets uit. Hij zoekt gewoon op iedere denkbaar platform een geïntegreerde ervaring bij de bedrijven waar hij koopt.”

Danahoes woorden klinken als een echo van Roths spreekbeurt vorig jaar tijdens het Mobile World Congress. De geboren New Yorker stelde toen: “Je moet marketing niet meer zien als reclame maar als een nutsdienst. Het moet altijd overal aanwezig zijn.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter Paul

NB Die deelname, dat engagement, dat bouwen van de relatie IS de marketing. De kop van het artikel klopt niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond