Deel dit artikel
-

‘Touroperators besteden weinig aan online reclame’

De touroperators geven in verhouding weinig uit aan internetreclame. Advertenties in dagbladen hebben nog steeds de voorkeur bij de top 15 adverteerders in deze branche. De totale bruto mediabestedingen van alle reisorganisaties kwamen in 2008 uit op bijna 184 miljoen euro.

Van de 184 miljoen euro werd vorig jaar bijna 15 miljoen gespendeerd aan online reclame. Dat blijkt uit cijfers van Nielsen over 2008.

Advertentiespender Kras, de grootste adverteerder onder touroperators, gaf van de totale mediabestedingen (44 miljoen euro), slechts 310.000 euro uit aan online reclame. De rest van het geld werd voornamelijk in dagbladen gestoken, maar ook in onder meer tijdschriften, televisie en radio.

Online aanbieders

Online aanbieders nemen in de top 15 van touroperatoradverteerders een zesde, elfde en dertiende plek in als het gaat om de totale bruto mediabestedingen. Respectievelijk Beins Travel Group van Cheaptickets, Expedia.com en De Vliegwinkel. Maar ook Sundio Group, die veel online werkt en bekend is van onder meer Sunweb, neemt een stevige vijfde plek in. Jiba Reizen, dat onder Sundia Group valt, staat op de tiende plaats.

Beins Travel Group gaf in 2008 wel meer uit aan online reclame dan het voorgaande jaar, maar in verhouding tot de totale mediabestedingen, viel het alsnog in het niet. Van de 6,3 miljoen euro werd 148.000 besteed aan internetreclame. Jiba Reizen besteedde 258.521 euro van het totale advertentiegeld (ruim 4 miljoen) online. De vliegwinkel stopte 125.939 euro van de uitgegeven 3,6 miljoen in online reclame.

Sundio Group lijkt, net als Expedia.com, de uitzondering. Deze eerste gaf 1 van de 8,3 miljoen euro uit aan online reclame. Expedia.com reserveerde ruim 1,2 miljoen van de bijna 3,8 miljoen euro voor online advertenties.

Gebo Specials, die de vijftiende plek inneemt op de lijst van grootste adverteerders binnen de touroperators, spande de kroon. Hier werd slechts 2.592 euro online uitgegeven, tegen bijna 3 miljoen in totaal.

Touroperators adverteerden vorig jaar meer dan in 2007, van ruim 172 miljoen naar bijna 184 miljoen. Het deel voor internet ging, in vergelijking met het voorgaande jaar (12,4 mmiljoen), in 2008 ook omhoog naar bijna 15 miljoen. De grootste uitgever Kras daarentegen, schroefde het budget voor de totale bestedingen in 2008 terug van 48 naar 44 miljoen euro.

Bij de bruto mediabestedingen wordt geen rekening gehouden wordt met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. De werkelijke, netto, mediabestedingen kunnen afwijken.

Luchtvaartbranche

In de luchtvervoerbranche waren de totale bruto mediabestedingen in 2008 lager dan in 2007. Ook aan internetreclame werd minder besteed. Men gaf in 2007 in deze branche gezamenlijk nog bijna 5,5 miljoen euro uit, het jaar daarop was dit ruim 3 miljoen. De totale bruto mediabesteding, met daarin onder meer dagbladen, tijdschriften, televisie, radio en internet, kwamen in 2007 uit op ruim 27 miljoen euro, in 2008 werd dit teruggeschroefd naar iets meer dan 21 miljoen euro.

Air France KLM, de grootste besteder, besteedde in 2007 nog bijna 3 miljoen euro aan online, het jaar daarop werd dit budget verminderd naar ruim 1 miljoen euro. De totale mediabestedingen bleven in 2008 steken op 7,3 miljoen euro. Het jaar daarvoor was dit nog bijna 10 miljoen euro.

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Paul Hottinga

Noot: touroperators geven veel budget uit aan Adwords, dat is niet meegenomen in deze uitkomsten.

Jorij Abraham

@ Paul. Correct. Google zit niet in de cijfers van Nielsen. Ook de cijfers van MSN ook niet. Tevens onbreekt affiliate marketing. Grove schatting is dat 60% – 80% van het online marketing budget van reisorganisaties opgaat aan Google. Affiliate marketing kosten worden meestal betaald uit de sales pot maar omvat bij sommige reisorganisaties inmiddels 20-30% van de omzet. Kortom, internet heeft kranten nog niet ingehaald, maar ben benieuwd hoe lang dat nog duurt.

Henk Jan

Beetje slecht onderbouwde cijfers. De reisbranche is een voorloper in Affiliate marketing.  Henk Jan – Cleafs.nl

Bas Hof

Beetje jammer dit, publiceer dan niets. Hoe komen ze aan deze cijfers? We weten allemaal dat online reclame niet alleen maar banners zijn. Veel reisorganisaties zetten geen banners meer in omdat dit relatief weinig oplevert aan directe sales. In deze tijd wordt er veel meer gekeken naar performance based manieren van adverteren. Nielsen zou er goed aan doen eens te kijken naar totaal inzet van online marketing en niet 1 klein deeltje. Ze gaan duidelijk niet met hun tijd mee…helaas.

Aimee van Wijk

'Reclame op internet' …inderdaad erg jammer dat slechts een klein gedeelte van de online reclametaart bekeken wordt in het Nielsen onderzoek. Deze publicatie schetst zo absoluut een verkeerd beeld van online uitgaven binnen de reiswereld, waar juist door vele partijen het grootste gedeelte van de online budgetten besteed wordt aan search- en affiliatemarketing.

Jannemiek Starkenburg - Emerce

Ter aanvulling: een reactie van Nielsen op de onvolledigheid van het online gedeelte in de bruto mediabestedingen.   http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2976704

Arno Meijerink (IM Lounge)

Misschien een idee om de titel tussen aanhalingstekens zetten, of is dit nog steeds de conclusie van Emerce zelf, ook nu duidelijk is dat de cijfers waarop het gebaseerd is een vertekend beeld van de werkelijkheid geeft?Let wel: een artikel als dit draagt bij aan de beeld vorming van mensen die op een afstand naar online media inzet kijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond