Deel dit artikel
-

Track.nl wordt zoekmachine

Track.nl als portal houdt op te bestaan. In plaats daarvan heeft eigenaar Wegener van de site een zoekmachine gemaakt, die op 29 september om 12 uur gelanceerd wordt. Uit onderzoek van Wegener bleek dat bezoekers van de site meer behoefte hadden aan een zoekmachine dan aan een portal met content. Dat de markt voor portals overvol is geraakt heeft ook meegespeeld, beaamt Toine Verheul, directeur van Track.nl.

De herlancering van de site zal begeleid worden door een omvangrijke reclamecampagne. Wat het budget daarvoor is, wil Verheul niet zeggen. "Maar het zal ongeveer even groot zijn als de vorige campagne, die we op zowel radio, televisie, print en buitenreclame hebben gevoerd." Track.nl zal opnieuw gepositioneerd worden, maar het beeldmerk blijft gehandhaafd. Alle andere 'Track-sites', zoals AutoTrack.nl en JobTrack.nl zijn wel via de site te raadplegen.

Dat de wijziging in de strategie is ingegeven door tegenvallende bezoekersaantallen is niet het geval, zegt Verheul. "Nee, als portal beschouwen we de site wel gelukt. Maar als je kijkt naar de markt en wat de bezoekers willen kom je vanzelf tot de conclusie dat er meer mogelijkheden zijn als zoekmachine." De markt voor portals is verzadigd, constateert Verheul, die daarbij ook verwijst naar Telegraafnet. Deze portal van de Telegraaf zal binnenkort naar de achtergrond worden verwezen ten faveure van het beter bezochte Telegraaf.nl, zo liet de verantwoordelijke adjunct-directeur Bert Kuijpers onlangs aan Emerce weten.

"Het omvormen van Track.nl tot een zoekmachine past beter bij de strategie van Wegener," stelt Verheul. "Het aanbod van de uitgeverij bestaat overwegend uit 'verticals' (thematische media, red.). Een portal waarbij je content uit verschillende bronnen gaat bieden past daar minder in. We gaan nu datgene doen waar we goed in zijn." Content van andere partijen ? bijvoorbeeld de Wegener dagbladen ? wordt niet meer geboden op Track.nl nieuwe stijl. De redactie wordt ondergebracht bij Wegener Nieuwe Media. Er zullen geen ontslagen vallen, aldus Verheul.

Wegener bindt de strijd aan met andere zoekmachines zoals Ilse en Lycos. Een van de middelen daarbij wordt een "eerlijke" top 20 van meest bezochte sites. "Iedereen weet hoe de verdeling is, met adult-sites bovenaan, maar je ziet het niet terug in de lijstjes," aldus Verheul. Verder zal het menu aan Track-sites uitgebreid worden met ondermeer een WapTrack.nl en de regioportals van Wegener, die gehandhaafd blijven. De site wordt weer een verzamelplaats, maar "het uitbouwen zoals Ilse dat doet met allerlei aanvullende diensten, dat zullen wij niet gaan doen," aldus Verheul.

Deel dit bericht

6 Reacties

Cor Knops

Waren we net gewend aan portals,moeten we alles ombouwen naar vortals.Gelukkig blijven we wel aan het werk;en van de straat…. Cor KnopsFinish Web & Design

D.C. Pronk

Regelmatig worden we geconfronteerd met adviezen van visionairs, die aangeven welke richting het uit gaat met het web. "We moeten WAP-Push" is de meest recente. E-commerce hebben we gehad, marktplaatsen, communities en al niet wat. Niet zo lang geleden was het dus portal, direct gevolgd door vortal (verticale portal). Na het eclatante succes van Startpagina (niet bedacht door marketeers, overigens) volgde de ene kloon na de ander. Dus ja, binnen de kortste keren is de markt verzadigd.Het lijkt dus dat een van de voordelen van het internet, locatie-onafhankelijkheid, ook een nadeel is. Immers, de concurrent zit niet in het volgende dorp, maar zit op exact dezelfde locatie, namelijk de desktop.Tsja, en nu wordt Track.nl dus een zoekmachine. Ik gebruik al jaren dezelfde zoekmachines, AltaVista en Vindex, en ik heb zelden of nooit de behoefte gevoeld om daar van af te wijken, behalve dan wanneer ik iets echt niet kan vinden. Misschien dat ik in die gevallen dus Track.nl kan gaan gebruiken.Of Hotbot, Google, Ilse, Vinden, Yahoo, Northwind,Lycos,…….Wat gaat Track.nl doen als die markt ook verzadigd is? Vriendelijke groet,D.C. Pronk http://www.flaxfield.com/

Joop Wammes

Héhé, eindelijk eens iemand met online visie. Nederland is portal-moe, en Verheul ziet dat tenminste in. De user heeft geen vaderfiguur meer nodig, die hem voorzichtig aan de handje het wereldwijde Web laat ontdekken. Face it, tegenwoordig bezitten we tal van bookmarks, elk gespecialiseerd op een eigen vlak. Zo zijn er voor items als nieuws en sport prima afzonderlijke sites, waarvan de content van beduidend hoger niveau is dan die op de reguliere portalsite. Verder ben ik zeer benieuwd naar die "eerlijke ranglijst" van meest bezochte sites. Zo is er onder het kopje "vaak gezocht" bij de zoekdienst Vindex geen woord te vinden dat ook maar enigszins erotisch van aard is. Vreemd, maar ook niet reëel. Blijkbaar prevaleert deze zoekmachine de belangen van de adverteerder boven die van de user. Mocht Track daadwerkelijk met harde, objectieve statistische info komen, dan is het naar mijn weten de eerste partij die de kop uitsteekt, en een realistisch inzicht geeft in het zoekgedrag van Internetters. Het is een goede ontwikkeling dat Internetsites van het eerste uur, zoals Track, weer terug gaan naar de basis. Doen waar het groot mee is geworden, en alle overige poespas schrappen. Wat Track doet is dan ook geen moedige zet, maar puur een handeling die kennis van het Internet en inzicht in de user verraadt. 

William Foughty

Voor een goede zoekmachine is er altijd plaats, maar de ZOEKRESULTATEN die Track nu geeft zullen er niet voor zorgen dat Track onder die noemer te plaatsen zal zijn. Bijvoobeeld:Voetbal levert op 1:De domein naam http://www.wwwhot-voetbal.nl is door een van onze klanten geregistreerd voor toekomstig gebruik. Mp3 geeft op de eerste posities:Coming Soon1 http://www.mp3-page.nl Deze website wordt gehost door2 Coming Soon3 Coming Soon http://www.mp3-place.nl Deze website wordt gehost door De zoektechnologie van directhit kan misschien uitkomst bieden voor Track mbt zoekrelevantie.

Martin Tokkie

Ik blijf me verbazen over de enorme budgetten die worden uitgegeven aan promotie en vooral de resultaten daarvan.Deze zijn namelijk over het algemeen bedroevend slecht.Leuke plannen zijn er vaak wel maar er wordt niet of nauwelijks gekeken naar wat de gem. gebruiker daarvan denkt (dit is athans mijn indruk).Natuurlijk is een goed idee de basis, maar de expansie en het succes hangt voor 95% aan de promotie af. Desondanks zie je banners met de bedoeling om bezoekers naar de site te trekken die slechts 0,4% of minder scoren.Gewoon vanwege het feit dat de informatie keurig wordt weergegeven maar bijna niemand het interessant vindt om eens te gaan kijken wat er 'achter' de banner te zien is.Ik hoop dat Track.nl er in slaagt om de boodschap goed over te brengen maar het vooral ook uitdagend houdt voor bezoekers om te gaan kijken. Martin Tokkie http://www.leukestart.nl

Eric Esselink

"Natuurlijk is een goed idee de basis, maar de expansie en het succes hangt voor 95% aan de promotie af. " Voor mijn site, http://www.hardwaregids.nl (jawel,een hardware vortal!), heb ik nog nooit aan promotie gedaan afgezien van het aanmelden bij startpagina en andere zoek sites. Desondanks staat mijn site in de top3 van hardware produkt/prijs vergelijkers. Misschien omdat hardwaregids informatie aanbiedt die gezocht wordt? Met 20.000 produkt/prijzen die dagelijks bijgewerkt worden, vervult hardwaregids blijkbaar de behoefte aan hardware-prijsinformatie.Promotie van een oplossing voor een niet bestaande behoefte is verspilde moeite en geld…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond