Deel dit artikel
-

Transavia boekt succes met aanpak online nepacties

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft succes geboekt in de aanpak van online nepacties, oftewel marketingcampagnes die misbruik maken van bekende merken. Het bedrijf Engagers is veroordeeld tot het betalen van een nader te bepalen schadevergoeding.  

Engagers exploiteert een sms-dienst waarvoor affiliates worden ingeschakeld. De promotie vindt plaats met advertenties op de eigen websites van de affiliates en met verzending van e-mailberichten aan consumenten.

Ongeveer een jaar geleden werden twee dagen lang e-mailberichten verstuurd vanuit het e-mailadres nieuwsletter@mails.lekkerverrassend.eu en een (ander) e-mailadres gekoppeld aan het domein www.your.top-weekend.com.

Transavia werd als afzender vermeld en de aanhef van de e-mailberichten luidde: ‘We hebben een verrassingsticket voor jou. Kies nu jouw bestemming!’ Transavia had echter geen medewerking aan de campagne verleend.

In september 2015 heeft Engagers (een bedrijf met een niet zichtbare website) een onthoudingsverklaring afgegeven en beloofd dat het merk Transavia niet meer misbruikt zou worden. Maar daar stopte Transavia niet: Van de rechter eiste de luchtvaartmaatschappij niet alleen een schadevergoeding van minimaal 25.000 euro, ook wilde de luchtvaartmaatschappij inzicht in aantal onrechtmatige vouchers dat er tot op heden is verzonden.

Zoals wel vaker bij dit soort acties, wees Engagers de verantwoordelijkheid deels van de hand. De e-mailberichten waren verzonden door een derde partij en Engagers heeft daarbij geen rol heeft gespeeld.

Met betrekking tot de prijsvraagcampagne op de website vond Engagers dat zij de Benelux-merken van Transavia op haar website Mijnquiz.com heeft mogen gebruiken voor een geldprijs van 750 euro te besteden aan Transavia-tickets.

Transavia veronderstelde dat Engagers zelf achter de e-mailcampagne zat, maar heeft dat niet kunnen aantonen.

Voor het eindoordeel maakte dat echter niet uit. De rechtbank veroordeelt Engagers tot vergoeding van schade of afdracht van winst voor merkinbreuk. Binnen drie maanden na betekening van het vonnis dient Engagers een accountantsverklaring te overleggen, vergezeld van alle documenten ter staving van die opgave.

“We zijn erg blij met deze uitspraak”, zegt een woordvoerster van Transavia tegen Emerce. “Temeer daar de rechter heeft gezegd dat de marketingpartij ook verantwoordelijk is voor affiliates die zij inschakelen. We hanteren een zero tolerance-beleid met betrekking tot reclame waarin onze naam wordt gebruikt.”

Met het vonnis kunnen ook andere bedrijven hun voordeel doen. Vooral retailers klagen nu al maandenlang over online promoties waarin hun naam op grote schaal wordt gebruikt voor dubieuze online campagnes. Detailhandel Nederland liet vorig jaar al weten dat ‘waar mogelijk juridische stappen worden ondernomen’.

Deel dit bericht

4 Reacties

Hans Kopgoed

Goed gekozen koptekst: Succesvolle aanpak van Transavia. Leest net alsof ze zelf nepacties inzetten.

Ozgur

Inderdaad Hans Kopgoed. Zo interpreteerde ik ook. Vind de kwaliteit van artikelen op Emerce steeds minder, helaas!

Jan Libbenga

Hans, zo kan ik het ook. Je maakt er een eigen kop van en gaat daar commentaar op leveren. Er staat toch iets heel anders boven dit artikel.

Johan

Goede inhoudelijke reacties #ahum. Het affiliate kanaal lijkt wat achter te blijven als het gaat om ontwikkelingen in online marketing. Weinig transparantie & harde focus op last-click. Dit komt aan de ene kant door netwerken & affiliates (die hebben hier baat bij) en aan de andere kant door adverteerders. Ik heb het idee dat affiliate marketing veelal als apart kanaal gezien wordt door adverteerders in plaats van dat het meegenomen wordt in de marketing mix. Laten we hopen dat dit gaat veranderen door trends als programmatic marketing & de mogelijkheden om makkelijker attributie toe te passen.

Ik vind het overigens wel goed dat emerce dit soort artikelen/persberichten plaatst. Het zet adverteerders in alle verticals op scherp om hun affiliate strategie (of in ieder geval hun bestand) eens opnieuw onder de loep te nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond