Deel dit artikel
-

TUI spreekt millennials aan met Travellr-webapp

TUI heeft een nieuwe webapp geïntroduceerd die besluiteloze vakantiegangers helpt om hun volgende reisbestemming te vinden. Door foto’s à la Tinder naar links of rechts te swipen bepaalt het algoritme wat de beste match is.

Het is mogelijk om puur op foto’s te zoeken of iets gerichter door ook het budget en de reisduur aan te geven.

Met Travellr wil TUI allereerst millennials aanspreken. Het idee van de app is ontstaan tijdens de Reiswerk Studenten Challenge in Macedonië vorig jaar mei dus de doelgroep is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de app.

Een korte test levert bij ons geen hogere matchresultaten op dan 54 procent, terwijl de getoonde resultaten toch echt aansprekende vakantiebestemmingen zijn. “Bij het eerste match rate willen we altijd minimaal 50 procent hebben,” legt Edwin Hof, Digital Director van TUI Benelux, uit. “Het is een zelflerend algoritme. Je krijgt dus een hoger matchpercentage zodra je de webapp langer gebruikt en vaker ‘ja’ of ‘nee’ swipet.”

De foto’s zijn Instagrambeelden van duizenden echte vakantiegangers. De app selecteert deze op basis van hashtags en geo-locatiedata, zegt Hof. “Belangrijk hierin is dat de foto de diversiteit van de bestemming weergeeft. Er zijn bijna 2000 foto’s ingeladen en deze worden om de paar weken vernieuwd. De Instagram user heeft de volledige controle. Als hij of zij de foto verwijdert, werkt dat door in Travellr. Onze betrouwbare partner Curalate draagt er zorg voor dat de rechten van het gebruiken van de foto’s zijn gedekt.”

Conversie is fase twee

Wanneer Travellr een match heeft gevonden, krijgt de gebruiker drie bestemmingen te zien. Wie doorklikt, krijgt in de app een korte toelichting en de mogelijkheid voor meer informatie door te gaan naar de TUI-landingspagina van die bestemming. Daar staan ook boekingsmogelijkheden. Is dat niet wat omslachtig? Hof: “Doel voor fase één is dat we een zo hoog mogelijk engagement in de app hebben met een groot bereik. Daarnaast willen we de ‘awareness’ van de producten en bestemmingen van TUI onder de gebruikers verhogen door ze te verrassen met een match. In de tweede fase zullen we meer gaan sutren op boekingen en conversie.”

De app is nog niet te vinden in de app stores. “We willen eerst testen of de webapp aanslaat,” legt Hof uit. “Daarom hebben we ervoor gekozen om te starten met een webapp. De komende weken kijken we of we ook een native versie gaan bouwen en zullen we de applicatie ook gaan integreren in onze TUI-app.”

Daarnaast overweegt TUI om deze manier van zoeken ook op TUI.nl beschikbaar te maken. “We willen eerst het gebruik van de webapp goed gaan monitoren. Bij succes zullen we deze manier van zoeken ook in onze website integreren.”

De verzamelde data zal TUI vooral gebruiken voor marketingdoeleinden, aldus Hof. “Je hoeft als gebruiker niet in te loggen. Wij zullen de gebruikers op een relevante manier en met een relevante boodschap gaan retargeten.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond