Deel dit artikel
-

‘Tv niet meer centrale scherm in de huiskamer’

Een IAB-onderzoek onder Engelse consumenten laat zien dat nog maar de helft van hen het televisietoestel bestempelt als ‘het centrale scherm in de huiskamer’. Zeventig procent doet tijdens het tv-kijken wat anders op een telefoon of tablet.

Zestig procent van de tijd dat iemand intensief met een scherm bezig is ‘s avonds, gaat het niet om televisiekijken. Al staat het toestel dan wel aan op de achtergrond. Die tijd wordt besteed aan apps of aan praten met iemand anders.

Deze voor de tv-branche wellicht schokkende resultaten bevestigen een beeld dat in de meeste huishoudens als vanzelfsprekend wordt gezien.

Een andere mythe, zoals IAB UK het noemt, is dat tv-kijkers tijdens een uitzending aan het beeld zijn gekluisterd. De veronderstelling dat ze andere activiteiten uitstellen tot bijvoorbeeld de reclameonderbreking klopt niet. Er wordt even vaak e-mail gecontroleerd of gechat tijdens een uitzending als tijdens de reclame.

De angst om ‘iets te missen’ bestaat ook niet. De meeste programma’s van NPO, RTL en SBS zijn immers via een on demand-portaal kort na uitzending al te streamen. Twee miljoen Nederlanders bekijken wekelijks gemiddeld 5,4 programma’s via de computer, tablet of telefoon. Opvallend is overigens dat er op de smartphone gemiddeld 6,8 programma’s worden bekeken versus 3,9 op de desktop en laptop.

Foto: Asher Isbrucker (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond