Deel dit artikel
-

Tv-omroepen zoeken nieuwe bedrijfsmodellen

Wordt het video on demand, niche-televisie, HD-TV of uitgesteld kijken? Nederlandse tv-omroepen zoeken naar nieuwe bedrijfsmodellen in het digitaliserende medialandschap. RTL Nederland is in gesprek met infra-beheerders om zich op nieuwe diensten voor te bereiden, Zesko gaat analoge zenders schrappen om digitale capaciteit vrij te maken.

"We willen de ‘first mover’ zijn wat betreft televisie op de mobiele telefoon. Daarom nemen we 2 DVB-H-kanalen af bij KPN", aldus de commercieel directeur RTL Nederland Frank Eijken. Hij stelt dat de bedrijfsmodellen onder televisie langzaam aan het veranderen zijn, langzamer dan verwacht, door de versnipperende mediamarkt. "Daar moeten we ons op bedrijf op structureren."

‘Kabelaars worden meer dan transporteurs’

RTL Nederland is in gesprek met kabel- en telecombedrijven om in de toekomst 1-op-1 televisie aan te kunnen bieden (video on demand), maar zich tevens in te dekken op techieken waarmee consumenten reclame weg zappen. Consumenten moeten gaan betalen als ze dat soort diensten af willen nemen. De kabel- en telecombedrijven moeten daar techisch in gaan voorzien.

SBS is in Nederland ziet een vergelijkbare toekomst voor zich, maar spreekt nog niet met infra-partijen. Dat zegt Eric Eljon, directeur van SBS Nederland. "Kabelmaatschappijen zijn terughoudend." Volgens hem nemen de digitale HD-ontwikkelingen niet snel een hoge vlucht: "Veel partijen kijken naar elkaar, maar doen verder niets."

Eijken en Eljon deden hun uitspraken gisteren tijdens een paneldiscussie in Den Haag waar ook Cees Vis van het bestuur van de Publieke Omroep in zat.

Zowel RTL als SBS annuleerden hun plannen voor digitale themakanalen omdat er geen sluitend bedrijfsmodel viel te maken. SBS lanceerde begin dit jaar daarom, net als RTL, een online variant daarop.

De commerciële omroepdirecteuren gaven aan dat ze hun marktpositie bedreigd zien door de kabel- en telecombedrijven. Deze beheerders van infrastructuren geven namelijk niet enkel de signalen door van tv-bedrijven, maar distribueren ook zelf video tegen betaling.

UPC gaf eerder deze week aan dat 55 procent van zijn digitale klanten afgelopen jaar wel eens een film huurde via diens digitale videotheek. KPN neemt een vergelijkbare positie in en wil inkomsten hieruit delen met contentmakers. UPC koopt echter rechten, KPN is enkel transporteur.

‘Maandelijks 25 cent extra voor een HD-kanaal’

Waar de toekomst van de tv-bedrijven exact ligt, werd niet duidelijk uit de discussie. Het meest negen de panelleden naar het aanbieden van aanvullende tv-diensten rondom de reguliere kanalen. HD-TV speelt daarin ook een rol. SBS stelt voor de HD-zenders van de grote zenders tegen extra betaling aan te bieden, en de inkomsten met de kabelaars delen. Dat kost de consument tussen de 2 en 3 euro extra per maand.

Cees Vis van de Publieke Omroep ziet de toekomst vooral in uitgesteld televisie kijken. Dat is kijken naar programma’s die met een digitale videorecorder zijn opgenomen. "Met onze digitale themakanalen zouden we op kunnen schalen van 17 naar 34 zenders, maar we geven er de voorkeur aan de huidige 17 uit te bouwen." Voor het jaar 2008 kregen de publieken 12,7 miljoen euro extra budget om zijn themakanalen uit te breiden.

Van de digitale tv-kijkers besteedt 5,5 procent zijn kijktijd aan opgenomen programma’s. Dat kijkgedrag wordt ook meegenomen in de metingen van Stichting Kijkonderzoek.

Tijdens de paneldiscussie gaf kabelbedrijf Zesko, middels een reactie uit de zaal, aan dat het in 2009 analoge tv-zenders van de kabel gaat halen. Deze zenders zullen enkel nog via een digitaal tv-pakket te zien zijn. De ruimte die deze maatregel oplevert, wordt gebruikt om nieuwe digitale tv-diensten te bieden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter Dekker

SBS wil geen 10 HD-kanalen aanbieden. SBS wil dat de NPO, RTL en SBS gezamenlijk hun huidige zenders in HD gaan aanbieden aan kabelbedrijven. Dat zijn dan bij elkaar 10 zenders. Liefst zien ze dat EZ dat subsidieert. En het duurt nog zeker tot 2010 voor het zover is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond