Deel dit artikel
-

Tv-app Linda lijkt voorschot op onzekere bladentoekomst

Het blad heeft met een oplage van 200.000 gedrukte exemplaren bepaald geen last van inzakkende oplages, maar Linda en de site Lindanieuws van Linda de Mol zijn toch maar een tv-app begonnen. Als voorschot op een onzekere toekomst.

Voor 3,50 euro per maand krijgen lezers onder meer videosnacks, virale filmpjes van YouTube, maar ook door Linda zelf gemaakte formats. Het aanbod varieert van vlogs van Halina Reijn en Rossana Kluivert, een cursus haken door pornoster Bobbi Eden en een vragenrubriek tot miniprogrammaatjes als Zweten met Arie en een stylingrubriek.

KPN heeft zich als launching partner verbonden aan de app. Naast sponsoring van formats zal KPN samen met LINDA.tv ook eigen videoproducties ontwikkelen zoals we eerder deden met LINDA.techtv.

Ondanks 130.000 betalende tijdschriften-abonnees, lijkt er twijfel over het verdienmodel over vijf jaar. Hoofdredactrice Jildou van der Bijl: ‘Wij hebben weliswaar 130.000 betalende abonnees, maar worden papieren tijdschriften over 5 jaar nog wel gelezen?’ Ondanks het grote bereik van de website blijkt het lastig om daar geld aan te verdienen. Linda.tv moet daar verandering in brengen.

Er ligt een businessmodel aan ten grondslag, er is een redactie die de hele dag YouTube-filmpjes bekijkt, maar of de investeringen ooit worden terugverdiend, daarover heeft hoofdredacteur Van der Bijl geen zekerheid. “We zijn aan het pionieren.”

Een abonnement op het digitale kanaal is tot eind van dit jaar gratis. Abonnees van LINDA.magazine betalen dan straks 10 euro per jaar.

Deel dit bericht

5 Reacties

Xander

Ik denk dat het een prima zet is en helemaal past binnen de huidige cross mediale strategie. Het volgt in feite de strategie van VT Wonen (Cross Media Merk 2015) dat ook een tijdschrift, een VT Wonen App, een TV programma (SBS), en straks ook met interactieve (HbbTV) commercials een sterk merk opbouwt. Een ander goed en succesvol voorbeeld van een crossmediaal platform is 24Kitchen. Inmiddels behorend tot een van de meest bekeken digitale tv-zenders. Naast het tv-kanaal bestaat 24Kitchen uit een magazine (digitaal), events en een website met recepten, tips en trucs en natuurlijk een mobiele toepassing (iedere dag een recept op je mobiel). Abonnees krijgen uiteraard korting.

Paul Haarman

Een stap vooruit zetten wanneer de noodzaak nog niet roept, dat is ondernemen met visie. Heel goed dat Linda die stap neemt. Aan de andere kant denk ik dat er meer uit de website te halen valt. Ik zou die piste in ieder geval niet vergeten.

Lars

Moet zeggen dat ik het verhaal gister in DWDD tenenkrommend slecht vond… Maar wellicht ben ik de doelgroep ook niet 🙂

Arne

Het lezen van gedrukte bladen zal afnemen, mogelijk zelfs geheel verdwijnen aangezien we de technologische ontwikkelingen die kant op zien gaan (denk aan buigbare flat screens, e-readers in super klein formaat, projectie van media, etc.). Maar ook nu al lezen / kijken veel mensen op hun mobiele apparaten naar content. Tot nu toe kon je met leuke berichten / video’s / foto’s (eigen- of zelfs andermans content) ook best wat verdienen dankzij online advertising. Maar met de opkomst van ad-blockers is een inkomstenmodel puur op basis van advertentie-inkomsten heel onzeker. Mensen moeten daarom gaan betalen voor goede content (reclame vrij!?). Dat is nog even wennen. Vooral omdat je veel “Linda”-content nu gewoon via hun Facebook pagina binnen krijgt. Maar dat zullen ze langzaam gaan verschuiven naar de TV-app. Zijn vrouwen nu al bereid 40 euro p/j te betalen voor slechts deels unieke content? Of kiezen ze dan liever voor een bredere keuze op bijvoorbeeld Netflix voor 96,- euro p/j?

albert@hetrecept.com

Met oa meer eigen content producties en goeie story telling zal Linda tot een zeer grote Brand kunnen maken. Het mooiste voorbeeld is natuurlijk RedBull.tv. Nu nog veel te veel bagger content, komt de authenticiteit niet ten goede! Werk aan de winkel voor de van der Bijl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond