Deel dit artikel
-

Tweakers: ‘We leren de kunst van het weglaten’

Tweakers is de meest bezochte technologiewebsite van Nederland en heeft een gemeenschap van meer dan 100.000 actieve leden. Die leden dragen bij aan de performancedoelstellingen van het merk, zegt Jeroen Brouwer. Hij is verantwoordelijk voor marketing, communicatie en productontwikkeling van de titel. Donderdag spreekt hij op Emerce Performance.

Kun je vertellen hoe Tweakers zich heeft ontwikkeld sinds het is verkocht door VNU en wat het belangrijkste verdienmodel voor de site is?
“Tweakers bestaat dit jaar alweer vijftien jaar en heeft qua ontwikkeling eigenlijk nooit stil gestaan. Onze focus is wel verscherpt het afgelopen jaar. Met de site willen we mensen echt helpen bij het maken van de voor hun beste keuze voor een elektronicaproduct en om daar het maximale uit te halen. De wensen van de bezoeker staan hierin centraal en het verdienmodel is daar eigenlijk een afgeleide van. Natuurlijk is de Pricewatch qua inkomsten belangrijk, maar als je kijkt naar de volledige customer journey van consumenten bij de aankoop van elektronica is het vergelijken slechts een onderdeel en zijn diepgaande en onafhankelijke reviews minstens net zo belangrijk. Op die plekken binnen de site maken we de match met display en non-spot adverteerders. Het is in die zin een gesloten cirkel, waarbij consumenten het volledige oriëntatieproces op één site kunnen doorlopen en adverteerders dus op ieder moment in die zoektocht in contact kunnen komen met die consumenten.
Onder de vlag van VNU Media heeft Tweakers zich vooral op de verbetering en verbreding van de site gericht door onder meer te verschuiven van computersite naar een bredere technologiesite met aandacht voor mobiele telefoons, games, televisies, camera’s, etc. Je kunt stellen dat Tweakers bij VNU Media vooral is gegroeid qua product. De overname door De Persgroep vorig jaar gaat ons nu verder helpen om te groeien qua merk door gebruik te maken van de andere titels van De Persgroep. Consumenten die Tweakers kennen zijn meestal erg enthousiast over de site. Kort gezegd gaat De Persgroep ons nu helpen om ervoor te zorgen dat meer mensen ons gaan kennen.”

Tweakers heeft het voordeel dat er een meer dan geïnteresseerde doelgroep op af komt. Is dat een makkelijk publiek om aan te ‘verkopen’?
“Andere vergelijkers hebben net de keuze gemaakt om het winkelmandje te integreren in hun site en service naar de consument. Tweakers zal dat nooit doen, omdat we zelfs niet de schijn van afhankelijkheid willen hebben. Wij verkopen niet, maar zijn een plek waar je je als consument onafhankelijk kunt oriënteren op elektronica producten. Het integreren van een kassa past volgens ons niet in die filosofie. De online gemeenschap van Tweakers is daarbij trouwens een belangrijke factor. Juist hun bijdragen zorgen ervoor dat Tweakers zo speciaal is. Dat uit zich in kleine dingen zoals hun bijdrage in het verbeteren van specificaties van producten in de Pricewatch, maar ook in grotere zaken zoals het schrijven van enorm diepgaande gebruikersbeoordelinhgen. Dat is een van de belangrijkste punten waarop Tweakers zich onderscheidt. Je komt écht alles te weten over een product.”

Wat zijn de uitdagingen bij Tweakers voor wat betreft performance marketing? En welke nieuwe mogelijkheden zie je aan de horizon?
“De grootste uitdaging van Tweakers zit hem op dit moment op twee punten. De eerste gaat om duiding en navigatie wat in de basis eigenlijk een luxeprobleem is. Tweakers heeft simpelweg zoveel content te bieden dat we soms moeite hebben te bepalen welke content op welke plek nu belangrijk is en welke content niet. De kunst van het weglaten om relevanter te worden, is iets wat we nu hard aan het leren zijn. De tweede uitdaging zit hem in het merk. We hebben zeer tevreden gebruikers en willen nu simpelweg meer mensen in aanraking laten komen met Tweakers. Dat gaan we online doen, maar vooral offline in samenwerking met De Persgroep. Het is daarbij natuurlijk erg prettig om sterke broers als het AD, De Volkskrant en Q-Music te hebben.”

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Fons Witteman

Ff relativeren, Tweakers levert bruikbare informatie voor een goede aankoopoverweging maar de meer dan geïnteresseerde doelgroep vindt vaker buiten Pricewatch om het beste product voor zichzelf. We weten inmiddels dat bedrijven die in Pricewatch vermeld willen worden door ook stevig voor moeten betalen en dit zeker willen terugverdienen en endconsumer mag dat ophoesten

Wilbert de Vries

@Fons

Ik weet niet hoe aan uw wijsheid komt, maar kan u verzekeren dat fabrikanten niet hoeven te betalen om met hun producten in de Pricewatch te staan. Sterker nog: dit aanbod proberen we juist zo groot en breed mogelijk te krijgen (mits relevant). Daar zetten we zelfs mankracht voor in: we hebben een apart team dat zich enkel bezig houdt met het invoeren, controleren en verbeteren van producten en de bijbehorende specificaties. Hoewel ik gekleurd ben, ben ik van mening dat Tweakers zich ook met de Pricewatch onderscheidt: iets dat de afgelopen jaren bekrachtigd lijkt te worden door de erkenning van het Nederlandse publiek in de vorm van de titel Beste Prijsvergelijker.

Dit alles betekent niet dat Tweakers met zijn prijsvergelijker geen geld verdient, maar dat gebeurt net als bij de meeste andere prijsvergelijkers op basis van clickouts naar de aangesloten (web)winkels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond