TweedeScherm.nl blijft grote onbekende tijdens Tour

Het ideale maatje voor de liefhebber van cijfers en statistieken bij sportevenementen, TweedeScherm.nl van de NOS, heeft zijn weg nog niet gevonden naar de tv-kijker.

Tijdens de drie weken van de Tour de France verwerkte TweedeScherm.nl dagelijks gemiddeld 21.000 pageviews. Die werden gegenereerd door 2.800 unieke bezoekers per dag.

Ter vergelijking: op de drukte dag voor de videostreams was het totaal aantal Tour-pageviews bij de NOS 900.000. En het meest bekeken filmpje, Johnny Hoogerland die in het prikkeldraad vliegt, had 378.000 kijkers.

TweedeScherm.nl is een site die in opmaak is geoptimaliseerd om te gebruiken tijdens het televisie kijken. Met relatief grote weergaves vindt de bezoeker op de site live cijfers, statistieken, ranglijsten, overzichten en achtergrondinformatie tijdens de koersen. De site zag het levenslicht tijdens het WK Voetbal vorig jaar. De NOS omschrijft het initiatief als ‘een experiment’. Het concept vult – ook – letterlijk het gat tussen de internet- en tv-consumerende sportliefhebber.

De Toursite van de NOS werd 50 procent beter bezocht dan vorig jaar, aldus de NOS in een verklaring.

Gerelateerde items

9 Reacties

Een vergelijking met cijfers over het WK zou wel interessant zijn; de doelgroep is daar natuurlijk een stuk groter, dus je zou daar verhoudingsgewijs meer gebruikers van het 2e scherm verwachten.

Ik vond de Tour de France pagina op de normale NOS website veel handiger omdat je hierop ook meteen de live TV beelden erbij hebt (dus als “1e scherm” tijdens je werk).

Doordat je hier de live beelden erbij had was meteen ook duidelijk dat het best lang duurde voordat een update van de “groepen” was doorgevoerd. Ook de “virtuele tussenstand” was niet up-to-date en verwarrend. De losse berichten die werden gepost over bijvoorbeeld demarrages vond ik wel erg handig om bijvoorbeeld snel de hoogtepunten van de etappe door te kunnen nemen.

Als ze een linkje geplaatst zouden hebben op de website hadden misschien meer mensen gebruik gemaakt van het ‘tweede scherm’. Ik had het in ieder geval handig gevonden!

Veel te weinig extra info beschikbaar naast het TV kijken!
Kom op, dat kan toch veel uitgebreider, zodat het ook echt leuk wordt naast het TV kijken (of het commentaar van die koekwauzen).

Inderdaad, de live-pagina van het reguliere NOS.nl deed prima dienst met updates, klassementen én live-beelden. Bovendien werd daar expliciet naar gelinkt op de homepage. Ik wist niet eens dat er een Tweede Scherm was voor de Tour. Overigens beschikt VPRO’s Zomergasten ook over een Tweede Scherm en promoten zij dat toch iets actiever, zo lijkt het: http://youtu.be/cZs9AOlFooM

WK voetbal was veel ‘s avonds en weekeinde. Tour is overdag.
Mensen zitten dan minder leanback op de bank voor tv met laptop/tablet als 2e scherm.

Ik geloof zeer in een 2e scherm bij met name (sport) evenementen als deze. Punt voor mij was de vindbaarheid. Inderdaad ontbrak een link op de NOS Tour-site. Verder was online promotie als wordt gezocht op tour de france/NOS vanuit een tablet voor de hand geweest.

Ik was van tevoren erg enthousiast, maar tijdens de Tour bleek al snel dat de ‘live updates’ niet live waren, dat wil zeggen, te traag om echt van nut te zijn.

Daarnaast heeft dat tweede scherm wat mij betreft alleen echt nut als je voor de TV zit te kijken, wat bij een evenement als de tour, toch veelal overdag, niet vaak het geval zal zijn. In de meeste gevallen keek ik op mijn werk, via de iPad, naar de stream op de NOS-pagina. Dezelfde statistieken maar dan met TV-beelden erbij op 1 apparaat/scherm. Handiger.

Klein dingetje: duidelijke link op NOS website ontbreekt.

De website van de NOS was tijdens de Tour (en zal ook tijdens de Vuelta) ideaal op het werk op mijn tweede scherm :). Beeld en statistieken, ideaal!

Reactie plaatsen