Twinkle 100 is uit, bol.com bovenaan

Het nieuwe jaaroverzicht voor Nederlands e-commerce, de Twinkle 100, is verschenen en deze geeft bol.com een leidende positie met een omzet van 730 miljoen euro.

Op nummer twee van de Twinkle 100 staat Wehkamp en op drie Zalando met respectievelijk 540 en 510 miljoen euro omzet in Nederland in 2015. Deze bedragen komen tot stand uit eigen opgave van de betreffende bedrijven en uit inschattingen van de redactie.

Coolblue staat op vier en, verrassend, Amazon op vijf. Coolblue laat zich een omzet van 377,2 miljoen euro toedichten. Bij Amazon ligt dat net iets lager: 320 miljoen euro. De samenstellers van de lijst willen geen vergelijkingen met vorig jaar maken, omdat er in de huidige editie een andere rekenmethodiek is gehanteerd.

De top tien bedrijven hebben gezamenlijk een omzet van 3,4 miljard. De helft daarvan is toe te wijzen aan de bovenste drie bedrijven uit de ranglijst.

Opvallend is dat drie van de top vijf bedrijven behalve een eigen winkel exploiteren ook een platformfunctie vervullen. Derde partijen zoals fabrikanten of speciaalzaken kunnen, tegen betaling, hun eigen aanbod in de schappen leggen bij deze sites. Dat zijn: bol.com, Zalando en Amazon. Coolblue kan in zekere zin ook worden meegeteld vanwege diens sectie ‘Tweedekansjes’, maar dat is eerder een feature van een fundamentele handelsfunctie.

De nummers 6 tot en met 10 zijn achtereenvolgens: Albert Heijn Online (300 miljoen), Van Dijk Educatie (185 miljoen), H&M (160 miljoen), Media Markt (150 miljoen) en Nextail (Blokker Holding, 134 miljoen).

Jumbo Supermarkten staat op de negentiende plaats met een toegedichte online omzet van 70 miljoen. Nummer 100 op de lijst is Foto Klein (10,5 miljoen euro) en nummer 199 is Total Sports Trading (3,1 miljoen euro).

Uit onderzoek onder de bedrijven op de lijst blijkt dat 90+ procent van de top 200 buitenlandse consumenten de gelegenheid biedt om in Nederland te shoppen. Nederlanders doen dat ook steeds makkelijker bij winkels in andere landen. Ongeveer een kwart van de Nederlandse consumenten kocht in 2015 iets via een anderstalige website voor een totaalbedrag van 513 miljoen euro.

Een kwart van de buitenlandse orders ging naar Aziatische webshops, bijvoorbeeld de nummer 53 van de Twinkle 100: Light in the Box (omzet: 21 miljoen euro).

De top 200 laat een opmerkelijke tweedeling zien in termen van technische infrastructuur. Zes op de tien bedrijven uit de top 100 draait op een zelfontwikkeld platform. De nummers 100 tot 200 draaien juist overwegend op platformen van derde partijen.

Eerder deze week werden cijfers over de Duitse e-commercemarkt bekend. Daaruit bleek dat Amazon.de met afstand de grootste e-commercepartij is (7,8 miljard). Het is zeker drie keer groter dan nummer 2 Otto en acht keer groter dan nummer 3 Zalando.

Foto: Anne Worner (cc)

11 Reacties

Flink gat met nummer 2: 1300x zo groot.

Heb er direct maar drie nullen vanaf gehaald. Nu is het wat evenwichtiger verdeeld.

Het kan aan mij liggen.. maar Amazon verkoopt in NL toch alleen boeken/e-readers etc? Waar is die omzet dan op gebasseerd.

Klopt niets van. In januari dit jaar schrijven jullie dat Coolblue dan al een omzet heeft van 555 miljoen… Zelfs zonder BTW klopt dat dan niet. Geheimzinnige rekenmethode.

@roos: dit bedrag heeft Coolblue zelf opgegeven aan de redactie van Twinkle. Het gaat om de online omzet (winkels tellen niet mee) die is te danken aan klanten in Nederland (Coolblue doet vrij veel in België).

Ik dacht dat Klein failliet was?

@Arjan van Oosterhout: enig idee of de omzetten voor of na retouren zijn?

Leuk, zo een lijstje!
Maar Amazon 320M? Waar worden al die pakketjes dan vervoerd en de verpakkingen gerecycled? Ik zie in een bestelbus en bij de papierinleverpunten tussen de tientallen pakketten van bol.com en Coolblue en Zalando slechts sporadisch een Amazon zending. Knap dat Amazon volgens de ‘onderzoekers’ evenveel doet als Coolblue en 2/3 van Zalando en er nooit pakketjes worden vervoerd, dan! Zou geloofwaardiger zijn als de rekenmethode openbaar werd gemaakt, dan konden we tenmiste zien waar de denkfout wordt gemaakt… of zou er voor 200M aan digitale boeken worden verkocht? Dan is de eboekenmarkt toch een stuk groter dan ik altijd dacht 🙂

Wat Stan vraagt is relevant: voor of na retouren?
Daarnaast zou ik willen weten hoe ‘vezendkosten’ meetellen.

Er zijn bedrijven die dit niet apart tonen, in de productprijs verwerken.
En er zijn bedrijven die dit wel apart doen.
Daarnaast zijn er bedrijven die vooral naar het buitenland verzenden: hoge portokosten, hoge omzet?

fotoklein.nl is falliet

Zijn dit enkel bedrijven met een Thuiswinkel waarborg?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug