Deel dit artikel
-

Twintig procent van alle aankopen gaat via internet

Driekwart van alle aankopen van duurzame consumptiegoederen vindt nog steeds gewoon in een bakstenen winkel plaats. Twintig procent van de aankopen gebeurt bij een webshop of online handelssite. Niettemin moeten fysieke retailers zich om te overleven sterk op internet gaan richten.

Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat IMNetworks publiceert in samenwerking met GfK Retail & Technology.

Het geschetste beeld is op zich niet verrassend, maar het niveau van detaillering is hoog. De partijen sloegen voor de Bricks & Clicks Market Monitor 2011 de handen ineen. De ene leverde data over online oriëntatiegedrag, de andere over de daadwerkelijke aankopen bij fysieke en digitale winkels.

Iets meer dan een procent van alle aankopen gaat via Marktplaats.nl-achtige sites. Ruim achttien procent bij webwinkels of de digitale winkel van een fysieke zaak. De overgrote meerderheid van de aankopen, zoals de gepeilde respondenten zich althans herinneren, vond plaats in de gewone winkelstraat.

(klik groot)
IMNetworks heeft als media-exploitant een sterke positie op vergelijkingssites en zoomt daar met dit onderzoek op in. Immers, op dat soort sites worden koopintenties van de consument expliciet zichtbaar.

Al kijkend naar de cijfers en marktontwikkelingen zegt GfK-onderzoeker Patrick Langely over de weg naar 2020: “Het is afgelopen met gewoon, plat vergelijken. Vergelijkingssites zullen steeds meer de plek innemen van objectief consumentenplatform. Via vergelijkers wordt het mogelijk winkels en fabrikanten te benaderen, maar wellicht ook om direct een afspraak te maken bij de kapper als je de beste hebt gevonden. Ik denk namelijk dat de huidige functie van vergelijkers in 2020 overgenomen is door Google.”

Wanneer vergelijkingssites en webshops een steeds rijkere beleving scheppen voor de consument, vervalt de noodzaak om een fysieke winkel te bezoeken. Het begin van die trend is nu al te zien. Een groeiend aantal kleinere winkels moet nu al de deuren sluiten omdat het winkelend publiek wegblijft.

De onderzoekers van de Bricks & Clicks Monitor stellen dat de toegevoegde waarde van bakstenen winkels zit in het overdragen van emotie bij een product. Er zijn echter veel winkels die weinig toevoegen aan het online aanbod. Voor hen is het op termijn einde verhaal. Zaken die willen innoveren zouden meer de functie van een showroom moeten gaan vervullen met goede klantenservice. Lange wanden met televisies en ander artikelen vindt de belangstellende klant op internet ook wel.

Foto: Tomi Knuutila (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

laurens

@Erwin, “De ene leverde data over online oriëntatiegedrag, de andere over de daadwerkelijke aankopen bij fysieke en digitale winkels” is onjuist; het online orientatiegedrag is op basis van een grootschalig consumentenonderzoek uitgevoerd. GfK heeft dit onderzoek verricht in opdracht van IMNetworks en getracht per markt en productcategorie een gedetailleerde uitsplitsing te maken in de samenhang tussen on- en offline aankopen. Het veelgebruikte argument “x-procent inmiddels online” komt daarmee ook in een ander daglicht te staan, gezien de zeer sterke verschillen per segment in de ontwikkeling van on- en offline, uitgediepte naar de behoefte van een consument om tot een on- of offline aankoop over te gaan. Niet iedere markt leent zich daar even goed voor (extreem is bijvoorbeeld de markt voor “fietsen” waar het aandeel online nog heel gering is vs “entertainment” waar consumenten een sterke voorkeur heeft om producten online aan te kopen).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond