Deel dit artikel
-

Twitter koopt grote dataleverancier

Twitter is overeengekomen om Gnip te kopen, een grote leverancier van ruwe data uit sociale netwerken als Twitter, Google+ en Facebook.

Gnip blijft als apart bedrijf functioneren, maar zal dat doen onder de vleugels van Twitter. Dat maakten de partijen zojuist voor opening van de Amerikaanse beurs bekend.

De dataspecialist betrekt ruwe data Twitter, Foursquare, Tumblr, WordPress, Facebook, Instagram, YouTube en Google+. Voor klanten kan Gnip daar data uit extraheren en dat naar informatie en marktinzichten vertalen.

De zes jaar oude onderneming hoort als het ware waar ‘de consument’ in het publieke digitale domein over praat. Die gesprekken vindt en herkent het en kan er relevante marktinformatie van maken. Dat doet het onder meer voor sectoren als retail, finance, tech en overheid.

Twitter ging afgelopen jaar al verscheidene samenwerkingsverbanden aan met onderzoeksbureaus om zicht te krijgen op mediagedrag van de consument. Met deze informatie kan het de koppeling leggen tussen het gebruik van en reclame op Twitter en de betrokkenheid bij tv-programma’s en reclame. De overname van Gnip is niet gericht op marktetingcommunicatie maar informatie over markten, consumenten en concurrenten.

Foto: Julien Gong Min (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond