Deel dit artikel
-

Twitter en LinkedIn meest ingezet bij sociale marketing B2B

Bedrijven uit het B2B segment gebruiken bijna allemaal Twitter en LinkedIn voor sociale marketingdoeleinden. Dat blijkt uit een rapport van Regalix Research.

93 procent gebruikt Twitter en 91 procent LinkedIn, voornamelijk om de merkbekendheid te vergroten. Toch concludeert Regalix dat de inzet van sociale media nog wel beter kan. Zo is de interactie met klanten nog altijd niet erg groot. Verder voorspelt Regalix een groter aandeel voor YouTube nu video in populariteit toeneemt.

Voor het onderzoek werden 422 marketingdirecteuren geïnterviewd, van wie ongeveer de helft uit de VS kwam.

Populairste netwerken

Twitter (93 procent)
LinkedIn (91)
Facebook (68)
YouTube (57)
Google Plus (23)
Vimeo (9)
Pinterest (7)

Belangrijkste doelstellingen

Merkbekendheid (94 procent)
Lead generatie (89)
Interactie met klanten (67)
Nieuws over producten of diensten (59)
Promotie producten (56)
Klantloyaliteit (47)
Bedrijfsdoelstellingen communiceren (39)

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Hassels Mönning

In de barre B2B praktijk van vandaag zie ik – en met mij diverse vakgenoten en collega’s – heel veel B2B organisaties social vooral ‘slapend’ inzetten. Men heeft een LinkedIn company profiel aangemaakt, een aantal collega’s heeft een LinkedIn profiel (al dan niet verwijzend naar een en hetzelfde company profiel) en er wordt te hooi en te gras getwitterd. Diverse bedrijven in B2B voeren intern zelfs een verhit debat of LinkedIn niet ‘link’ is: de vijand luistert en kijkt immers mee en snoept zo waardevolle leads uit jouw database..?! De genoemde penetratie van 91% LinkedIn en 93% twitter neme men daarom met een flinke korrel zout.

Frank Stevens

Niet erg overtuigend. N = 422, “waarvan de helft in de VS”! Klinkt een beetje naar die snel geciteerde medische (on-)waarheden, die al naar gelang aanklikwaarde overal opduiken. B2B is een tikje groter dan de VS en nationaal zijn er enorme verschillen. Duitse bedrijven en managers bijvoorbeeld moeten niet veel hebben van social media, daar is bovendien XING dominant.

bert

Gek dat ze het niet doen op het platform waar uren worden doorgebracht, FB. Twitter en LI zijn maar zielige braakliggende lappen grond.

Ayman van Bregt - Digital Strategist

@Paul Hassels Mönning
Ik denk dat het belangrijk is onderscheid te maken tussen presence en actief gebruik. Zoals het artikel ook al aangeeft kan er veel gewonnen worden op het gebied van interactie. De aanwezigheid is op orde en wellicht dat sommigen daarmee weer overgaan tot de orde van de dag. Het is voor veel mensen ook nog een erg lastige puzzel om dit soort kanalen aantoonbaar bij te laten dragen aan business doelstellingen. Dat is mijn barre B2B praktijk waarbij ik dagelijks organisaties help.

jacob lageveen

Facebook en youtube zijn samen zoveel krachtiger dan het ouderwetse twitter en LinkedIn. De stats van beide sites zijn belachelijk als je ze vergelijkt met de resultaten van random facebook pagina’s waarop youtube filmpjes staan. Op twitter houdt het met honderd natuurlijke rt’s meestal wel op. Op facebook begin je daarmee.

jacob lageveen

Bert heeft het nog beter verwoord: twitter en LinkedIn zijn braakliggende Lappen grond. Er zitten nog een paar aandachttrekkers maar het meeste gebeurt op facebook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond