Deel dit artikel
-

Twitter rolt advertentieprogramma uit in VS

Twitter heeft woensdag bevestigd dat het een platform gaat aanbieden voor het tonen van gerichte advertenties op basis van het internetgedrag. Geruchten daarover deden al langer de ronde.

Met het retargetprogramma krijgen gebruikers niet meer advertenties te zien, maar wel betere. Twitter gaat daarbij uit van cookies van sites die bezoekers hebben bezocht. Op basis daarvan kunnen adverteerders gesponsorde tweets tonen. Promoted Tweets worden bij Twitter afgerekend op basis van Cost-Per-Engagement (CPE). De adverteerder betaalt dus pas op het moment dat een gebruiker reageert op een tweet. Ook kunnen adverteerders bezoekers benaderen op basis van het e-mailadres waarmee zij zich bij Twitter hebben aangemeld.

Twitter noemt als voorbeeld een lokale bloemist die het liefst Twittergebruikers wil benaderen die wel eens op de site komen of op een nieuwsbrief zijn geabonneerd. Zij kunnen dan het e-mailadres of browsercookie naar Twitter sturen en Twitter zoekt dan vervolgens een match in de eigen database.

Het zijn in feite dezelfde mogelijkheden die Facebook al langer biedt via zijn advertentiehandelsplaats FBX. Er zijn wel beperkingen, zeker bij het gebruik van de mobiele app van Twitter. Ook biedt Twitter gebruikers de mogelijkheid om het volgen uit te zetten. Twitter heeft de Do No Track-optie echter niet makkelijk vindbaar gemaakt.

Het programma is voorlopig alleen bedoeld voor Amerikaanse adverteerders. Twittergebruikers in andere landen krijgen hun advertenties niet te zien.

Zie ook: Adverteren op Twitter: mogelijkheden, targeting en resultaten

Deel dit bericht

1 Reacties

Jeroen 's-Gravendijk

Interessant stuk! Weliswaar heb ik in Nederland en Europa al 2,5 jaar campagnes gedraaid met Twitter Advertising en ik kan aangeven dat het een superproduct is gezien de cijfers en de opbrengsten bij mijn opdrachtgevers/adverteerders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond