Deel dit artikel
-

Uber start in Amsterdam proef met meerijden

Uber is vandaag een proef met meerijden gestart in Amsterdam.. Via de nieuwe dienst uberPOP kunnen Amsterdammers een voordelige rit boeken bij een particuliere autobezitter. Ritten met uberPOP zijn volgens het bedrijf 50 procent goedkoper dan gewone taxi’s.

Uber biedt drie verschillende vervoersopties: UberLUX, de meest luxe auto’s met de allerbeste chauffeurs, UberBLACK, een luxe sedan met een professionele chauffeur en nu dus uberPOP. Er zijn twintig chauffeurs beschikbaar.

Nederland telt zo’n acht miljoen personenauto’s die plaats bieden aan én ruimte innemen voor gemiddeld vier personen, maar in de praktijk slechts door één persoon gebruikt worden. De resultaten van de proef zullen dan ook worden aangeboden aan het Amsterdamse college van B&W en het Ministerie van Infrastructuur & Milieu.

Blijkbaar is de proef bedoeld als charmeoffensief aangezien Uber juist met deze dienst grote problemen heeft in andere steden. In Hamburg dreigt een verbod voor uberPOP. Ook elders zien taxichauffeurs Uber als oneerlijke concurrentie. In New York mag Uber rivaal Lyft niet met parttime chauffeurs rijden, enkel met gelicenseerde chauffeurs.

In de VS heeft Uber gisteren Uber for Business gelanceerd, een vervoersdienst speciaal bedoeld voor zakenmensen. Daartoe wordt samengewerkt met zakennetwerk Concur, dat toevallig ook met Airbnb in zee is gegaan.

Uber gaf vandaag deze infographic vrij:

 

Deel dit bericht

1 Reactie

EVDP

Probleem: “8 miljoen Nederlandse auto’s worden zeer inefficient gebruikt”

Wie ervaart dit als een probleem?

Ik denk dat Uber doorgeschoten is in zijn ambities. Je kan wellicht spreken van een opportunity voor mensen om de kosten van het eigen auto gebruik te compenseren, maar dat is een ander probleem en het twijfelachtig of je dat met Uberpop oplost. Meer rijden in de binnenstad is hogere brandstof kosten door inefficient gebruik van je auto, meer onderhoud, schoonmaakkosten, etc., …

Bovendien bestaat al decennia lang een oplossing voor het delen van de kosten die we carpoolen noemen. In de binnensteden is carpoolen we toch allemaal. Dat noemen we het openbaar vervoer. Dat is heel efficient en dat doen we nog veel langer dan carpoolen.

Uber kan zich beter richten op waar ze goed in zijn in plaats van opnieuw de grenzen van het toelaatbare opzoeken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond