Deel dit artikel
-

UGent maakt jongeren reclamewijs via game

Universiteit Gent lanceert het gameplatform reclamewijs.ugent.be, waarop jongeren uitgedaagd worden om hun reclamewijsheid te verhogen. Jongeren leren via deze games meer over online reclame, en met een quiz kunnen ze hun reclamewijsheid testen.

In september 2014 startte de UGent de ontwikkeling van een gameplatform om de reclamewijsheid van jongeren te verhogen. Ook jongeren zelf en enkele vertegenwoordigers uit de pedagogische, academische en reclamewereld namen deel aan het concept.

De games leren jongeren reclame te herkennen en er kritisch mee om te gaan. Zo is het in Count the Ads de bedoeling om zo veel mogelijk reclamevormen als zodanig te markeren: de game bevat een uitdagende mix van opvallende formats als banners, maar ook moeilijkere reclamevormen zoals native advertising en gesponsorde blogs. In Profile Crush worden de persoonsgegevens die jongeren vrijgeven via Facebook verwerkt in het game, om hen te confronteren met de grote hoeveelheid persoonsgegevens die ze online soms onbewust prijsgeven.

Reclame beperkt zich al lang niet meer tot radio- of tv-spotjes of billboards in het straatbeeld. Ook de online wereld staat bol van de reclameboodschappen. Bovendien wordt het steeds moeilijker om reclame te herkennen. Voorbeelden zijn advergames, gepersonaliseerde reclame op sociale netwerksites of gesponsorde blogs en video channels. Hierbij  worden reclameboodschappen niet enkel verweven in de (interactieve) mediacontent, maar worden vaak ook nieuwe doelstellingen nagestreefd zoals het verzamelen van persoonlijke gegevens en het ‘sharen’ van reclame.

Reclame waarvan de commerciële intentie niet duidelijk is, kan kinderen en jongeren echter onbewust beïnvloeden, wat kan leiden tot impulsieve en onnodige aankopen of kind-ouder-conflicten, stellen de onderzoekers. Bovendien blijkt dat het huidige juridische kader niet langer toereikend is met betrekking tot de manier waarop kinderen en jongeren bereikt mogen/kunnen worden in het huidige digitale medialandschap.

Toch is reclame niet negatief, want reclameboodschappen kunnen jongeren helpen om geïnformeerde keuzes te maken. Ze moeten daarin volgens de Belgische onderzoekers beter in begeleid worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond