Deel dit artikel
-

Uitgaven Google Shopping door Retail verviervoudigd

Nederlandse online retailers hebben Google Shopping ontdekt en zijn in 2015 vier keer meer gaan uitgeven aan de productenzoeker dan het jaar ervoor. Bijna een kwart van hun reclamebudgetten gaan naar deze Googlezoeker.

In 2014 ging zes procent van de online reclamegelden in de retail naar Google Shopping, in 2015 was dat al 23 procent. Het ligt voor de hand dat die verhouding in 2016 nog wat verder toeneemt.

Een nieuw onderzoek van de DDMA en het AIB, dat zojuist is gepubliceerd, laat zien dat Retailers de ‘gewone Google’, de algemene zoekmachine, inruilen voor Shopping. Bovendien lijkt de piek bereikt in wat bedrijven uit deze sector willen uitgeven aan zoekmachinemarketing. De prijs per klik (cpc) voor de eerste positie is slechts twee procent gestegen, tot 0,96 euro.

In het jaarlijks terugkerende onderzoek wordt behalve naar Retail ook naar Finance en Travel gekeken. Deze sectoren vormen de drie grootste adverteerders in het online domein.

Opvallend is dat de klikprijs voor Travel in 2015 met zeventien procent is gedaald. Dat komt voornamelijk door de gedaalde prijzen van keywords voor hotels. De onderzoekers speculeren erop dat de budgetten meer dan voorheen naar longtailtrefwoorden zijn verschoven.

De adverteerders uit de reis- en retailmarkt volgen ook duidelijk de mobiele trend waar de markt al langer aan onderhevig is. De helft van hun searchbudgetten worden inmiddels uitgegeven aan reclame op telefoons en tablets.

Ontwikkeling van de netto mediabestedingen aan internetreclame over vier jaren heen:

Foto: Dana Voss (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond