Deel dit artikel
-

Uitgaven aan ‘programmatic’ gaan steil omhoog

De uitgaven aan geprogrammeerde inkoop van advertenties gaan de komende jaren wereldwijd met 49 procent omhoog naar 37 miljard dollar in 2019. Dat denkt althans Magna Global, onderdeel van IPG Mediabrands. Dat bedrag zou al de helft zijn van alle uitgaven aan display en video advertenties.

De VS nemen het voortouw in deze markt met 7,7 miljard transacties alleen al in 2015. Dat is 54 procent van de totale markt. Het merendeel van die transacties loopt via open of besloten marktplaatsen.

Na de VS volgen het Verenigd Koninkrijk, Japan, China en Duitsland als de grootste markten. Er zijn wel verschillen: in Noord-Amerika en Europa bestonden al premiumkanalen voordat geprogrammeerde inkoop werd gelanceerd, en die kanalen zijn er nog steeds.

Display vormt nog altijd het leeuwendeel van het aanbod, zo’n 74 procent van het totaal. Dat gaat de komende jaren wel omlaag omdat uitgaven aan video-advertenties gaan stijgen.

Op dit moment is desktop het belangrijkste afzetkanaal, met een aandeel van 72 procent. In 2019 zal mobiel de helft van de markt voor zijn rekening nemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond