Deel dit artikel
-

Uitgevers en bureaus lanceren nieuw bereiksonderzoek

Uitgevers, exploitanten en media-adviesbureaus in Nederland publiceren de eerste resultaten van het nieuwe mobiele, geïntegreerde bereiksonderzoek. Dutch Digital Media Measurement (DDMA) presenteert de cijfers over afgelopen kwartaal straks op Digital Marketing Live.

Vrij lang hebben partijen in de digitale mediamarkt zonder algemeen geaccepteerde bereikscijfers moeten werken. Het voormalige STIR- systeem was verouderd en pogingen tot vernieuwingen strandden op de techniek. In GfK is een betrouwbare, gedegen partner gevonden die het panel en de techniek verzorgt. In eerste instantie tot en met einde zomer.

“We werken zo open en transparant mogelijk”, zegt Wouter Hulst in een kantoorruimte van Sanoma in Hoofddorp met Rachel Gomez. Hulst is directeur van Vinex, Gomez de voorzitter. “Daarom geef ik ook direct aan dat de metingen nog niet alles dekken wat we willen, bijvoorbeeld metingen op Windows phone niet en https-verkeer op websites bezocht via een iPhone.”

Samen met Platform Media Adviesbureaus (PMA) zette Vinex de nieuwe bereiksmetingen afgelopen maanden op. Hulst: “Het wordt marktbreed gedragen omdat wordt gesteund, en gefinancierd, door de mediakopers en -verkopers.”

Vandaag presenteert hij, samen met PMA-directeur Johan Smit, tijdens Emerce-event Digital Marketing Live de eerste resultaten van de bereiksmetingen. Een novum voor het aanwezige publiek voor wie bereikscijfers dagelijkse praktijk zijn bij het opzetten, uitvoeren en evalueren van mediacampagnes. De cijfers die straks worden gepresenteerd gaan over het eerste kwartaal. Aangesloten bedrijven krijgen sinds april echter al wekelijks nieuwe cijfers.

GfK onderzoekt met software op vaste en draagbare computers onder een groep van zo’n tienduizend panelleden hun surfgedrag. De panelleden zijn representatief voor de Nederlandse internetbevolking en te classiferen naar meerdere demografische variabelen. Zo kan een bureau bijvoorbeeld bereikscijfers herleiden van ‘werkende vrouwen tot 35 jaar met een gezin in Utrecht’.

Deze weken vindt een roadshow plaats bij uitgevers, exploitanten en de leden van PMA.

De resultaten die vandaag aan de ruim tweeduizend bezoekers van Digital Marketing Live worden gepresenteerd omvatten enkel de cijfers van de afnemers. “Maar we meten natuurlijk ook de banken, Facebook, bol.com en alle andere websites en apps.”

Google heeft, niet geheel onverwacht, het grootste bereik in Nederland. Die reclame-euro’s blijven niet in Nederland, maar vloeien naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het eerste Nederlandse merk is NU.nl met gemiddeld maandbereik van 43 procent.

Een vergelijking tussen Google en Sanoma laat een interessante interpretatie van de cijfers zien. NU.nl heeft op het vaste web een bereik van 19,9 procent maar een totaal bereik van boven de veertig procent. Het additionele bereik boven die 19,9 procent is volledig toe te schrijven aan de toevoeging van mobiele dragers. Bij Google genereert mobiel maar weinig extra bereik. Bij RTL XL is het vooral de tablet die extra toevoegt.

De complete top 50 en aanvullende informatie komt beschikbaar op Vinex.nl.

De nieuwe meetmethode wordt in juni onderworpen aan een A/B-test. Zo hopen de partijen het systeem waar mogelijk te verbeteren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond