Deel dit artikel
-

Uitgevers verliezen hoop op goede afloop digitale transitie

Steeds meer Amerikaanse zakelijke uitgevers beginnen last te krijgen van ‘de nieuwe digitale wereld’. Eerst waren ze positief over de mogelijkheden die dat bood, maar nu denken steeds meer uitgevers dat de digitale transitie hen niet sterker zal maken.

Het sentiment jegens online uitgeven slaat snel om in Amerika. Een jaar geleden dacht 51 procent van de zakelijke uitgevers dat nieuwe digitale business hun bedrijf sterker zou maken. Dat aantal is met een grote klap teruggelopen tot nog maar 28 procent. Een helft van de optimisten heeft de hoop op groei verloren.

Dat harde beeld komt naar voren in een onderzoek van Forrester en Digital Book World. De peiling is gehouden onder een groep bedrijven die gezamenlijk is voor 74 procent van de omzet die met zakelijke titels wordt gehaald.

Illustratief is ook de houding ten opzichte van de digitale transitie. Eind 2010 was 89 procent van de ondervraagden hier positief over. Een jaar later was dat 82 procent. Zij denken de omslag te kunnen maken. Het merendeel ziet die overgang van papier naar nullen en enen als noodzakelijk kwaad en niet als een agressief te zetten strategische stap.

Forrester vindt dat de uitgevers met recht angstig naar de toekomst kijken. Er zijn drie grote ontwikkelingen die de ontwikkeling van de boekenmarkt definiëren komend jaar. Ten eerste zijn dat de diepe financiële zakken van Amazon. Die verkoopt zijn Kindle en aanpalende diensten tegen kostprijs of zelfs daaronder om marktaandeel te kopen op de digitale boekenmarkt. Het ziet ernaar uit dat dat vruchten zal afwerpen, omdat de rest van de boekenmarkt als een konijn kijkt naar de aanstormende autolampen.

Forresters James McQuivey ziet de algemene dalende interesse in papieren boeken ook als een trend. De derde, laatste, trend is dat uitgevers steeds minder controle krijgen over de keten tussen de auteur en het verkooppunt. Auteurs sluiten directe deals met winkels of nemen steeds grotere delen van het uitgeef- en marketingproces zelf in handen.

Foto: Chris (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond