Deel dit artikel
-

Uitgevers willen investeren in innovatie

Negentig procent van de Nederlandse uitgevers heeft budget gereserveerd speciaal voor innovaties. Ze verwachten weinig van adverteerders, maar hebben goede hoop inkomsten uit nieuwe bronnen te kunnen halen. Dat blijkt uit onderzoek van Toren Communicatie in opdracht van Mediafacts naar de investeringsbereidheid in innovatie onder Nederlandse uitgevers.

Uitgevers in Nederland bevinden zich volgens het onderzoek (pdf) in een lastige spagaat: enerzijds is er de behoefte om de kosten te drukken, anderzijds hebben uitgeverijen innovatieve oplossingen nodig om de strijd om de consument en de adverteerder te winnen van de concurrentie. Belangrijke investeringen zijn de afgelopen twee jaar ‘on hold’ gezet, ten faveure van kostenbesparingen. Geluiden uit de branche bevestigen dat de rek eruit is en dat het dus tijd is om zich weer te richten op investeren in plaats van bezuinigen.

De toekomst ligt online en is sociaal, en er moet wat mee verdiend worden. Uit de onderzoeksresultaten kan worden opgemaakt dat uitgevers applicaties prefereren boven mobiele websites. Big Data, targeting en profiling doen het met 52 procent niet slecht. Een ruime meerderheid geeft echter aan te willen investeren in opleidingen voor het personeel, kennissessies en advies en samenwerkingsexperimenten. Alleen voor gaming en gamification is weinig enthousiasme, hiervoor is ruim de helft van de ondervraagden niet te porren.

Dat de sector moet innoveren om te overleven, lijkt tot de meeste respondenten doorgedrongen. Meer dan zestig procent van de respondenten staat positief tegenover innovatie. Overweldigend is de meerderheid die aangeeft dat innovaties nodig zijn voor de bedrijfsvoering, ook al leveren ze misschien niet altijd geld op. Logischerwijs zijn eerdere innovaties dus geen enorme cashcows geweest voor uitgevers. Toch is het volgens de onderzoekers bemoedigend dat meer dan de helft over een redelijk gunstig effect spreekt: de heilige graal is weliswaar nog niet gevonden, maar de meerderheid van de respondenten is in ieder geval niet armer geworden van innovaties.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond