Deel dit artikel
-

Unic failliet, maakt doorstart

E-businessbedrijf Unic reorganiseert en maakt een doorstart, niet alle banen blijven gespaard.

‘We hebben besloten tot een technische herstructurering en een herlancering van het bedrijf’, laat de leiding in een geschreven verklaring weten. Concreet houdt dat in, dat Unic Nederland twee weken geleden het faillissement heeft aangevraagd en nu een doorstart maakt.

‘De herlancering vindt in de komende weken plaats. De bedrijfsactiviteiten gaan door, maar onder andere omstandigheden’, klinkt het ietwat cryptisch. Het nieuwe bedrijf gaat met circa 25 man door.

De doorstart wordt gefinancierd uit financiële middelen van Unic Group, het moederbedrijf. Er worden geen nieuwe investeerders aangetrokken.

In zijn verklaring geeft Unic, dat zijn internationale hoofdkantoor in Zwitserland heeft, verscheidene redenen voor deze onverwachte klap. Verwachte opdrachten werden niet gesloten, een belangrijke klant besloot de e-businessactiviteiten niet meer uit te besteden en het algemene economisch klimaat werken tegen.

Een goed ingevoerde bron nuanceert dat beeld: “De opdrachten waren er wel, maar werden niet goed afgerond.”

De medewerkers zouden afgelopen zomer al hebben gehoord dat er een reorganisatie zou plaatsvinden.

De leiding laat verder weten: ‘Tijdens de herstructurering is het business as usual’, waarmee het bedrijf wil aangeven dat het zijn bestaande klanten blijft bedienen. De meeste van hen zijn vorige week geïnformeerd over de situatie. ‘We zijn in constant contact met hem om ervoor te zorgen dat hun projecten kunnen blijven doorgaan’, aldus technisch directeur Alexander Oppel.

Aangezien het Belgische filiaal onderdeel van het Nederlandse kantoor is, zullen er ook klappen vallen in België. Welke dat exact zijn, kan Oppel nog niet aangeven. Enkele activiteiten in Frankrijk worden vermoedelijk overgedragen aan andere marktpartijen.

Voor zijn e-commerceactiviteiten werkt Unic onder meer met Hybris. Dat is een groot, bekend pakket om webwinkels mee te draaien. Ook Hybris geeft aan de gebruikers van zijn pakket zo actief mogelijk te ondersteunen waar nodig.

Tot de klanten van Unic behoren onder meer de Bijenkorf, Kleertjes.com, Hornbach, Audi, Nikon en Coca-Cola.

Deel dit bericht

1 Reactie

oud medewerker

Raar artikel, de leiding, dat is momenteel de curator en niet Dhr. Oppel of Taaks. Duidelijk is dat deze niet de juiste competenties hebben om leiding te geven. Dhr. Oppel was MT lid en technisch directeur van de faillite bv en Dhr. Taaks groups CEO en verantwoordelijk voor de BV. Nu zeggen beide een doorstart te willen. Waarom zouden ze het nu wel begrepen hebben en nu beter gaan doen? Het is doodzonde dat een bedrijf als Unic BV moet omvallen, Orders waren er meer dan voldoende maar Dhr. Oppel kreeg de implementaties niet voor elkaar en dan stapelen de orders wel op maar als die niet uitgevoerd worden dan gaat het geld kosten. Als de inschatting van Dhr. Oppel te laag is ja dan kom je dus in de problemen.

Ik gun iedereen het beste maar om nu een artikel als dit te verspreiden vind ik wel heel triest van de heren Oppel en Taaks. Uit ervaring heb ik moeten leren dat beide heren heel goed zijn in het aanwijzen van schuldige echter ze niet in de gaten hebben dat ze alleen maar met zichzelf bezig zijn. Dat is heel jammer zeker als daardoor mensen zonder werk komen te zitten. Als maak ik me ook weer weinig zorgen over deze mensen die zijn snel weer aan de slag en over 1 maand is de zaak leeggelopen en heeft een doorstart al geen zin meer. Los nog van het feit of de klanten wel met een doorstart mee willen. Of die nog het vertrouwen hebben, wat ik me heel goed kan voorstellen dat dit sterk is afgenomen.

Hopelijk vinden al mijn oud collegae snel een nieuwe leuke job net als ik en vergeten ze Unic zo snel mogelijk, denk vooruit en alles komt goed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond