Deel dit artikel
-

Unilever bezuinigt op marketing, investeert in digitaal

Unilever gaat zijn marketingkosten flink beteugelen door meer digitaal te adverteren en arbeidsplaatsen te schrappen. Een klein 800 medewerkers zullen verdwijnen, hoofdzakelijk in de VS.

Sinds Paul Polman CEO werd in 2009 heeft Unilever de broekriem aangetrokken, maar nu zijn hardere maatregelen nodig. Het Brits-Nederlandse bedrijf zou nauwelijks nog groeien in ontwikkelde markten en steeds meer concurrentie ondervinden van P&G en L’Oreal.

Dit jaar moet 450 miljoen dollar worden bezuinigd op marketing, fors meer dan de 260 miljoen van vorig jaar. Er zal minder worden geadverteerd in ‘media die niet werken’ en meer worden uitgegeven aan digitale media. Digitaal vormt nu vijftien procent van het marketingbudget, tegen 12 procent in 2011.

Unilever heeft sinds 2009 2,7 miljard dollar bezuinigd op advertentieuitgaven, maar nog altijd heeft het bedrijf een indrukwekkend leger van zevenduizend marketeers en wordt jaarlijks 9,1 miljard besteed aan advertenties en promoties.

Overigens lanceert Unilever wel een een programma om innovatieve digitale ondernemingen die klaar zijn voor internationale expansie te koppelen aan zeven van Unilevers vlaggenschipmerken, namelijk Unilever, Clear, Surf, Magnum, Flora/Becel Pro.Activ, Hellmann’s en Vaseline. Elk bedrijf krijgt honderdduizend dollar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond