Deel dit artikel
-

VanMoof: Fietsverkoop via internet blijft moeilijk

Online fietsen verkopen is behoorlijk lastig. Dat vertelde medeoprichter Taco Carlier van VanMoof gisteren op het congres Marketing Pioniers. “Je kunt onze fietsen online bestellen, maar het liefst kopen mensen fietsen nog gewoon via een fietsenmaker.”

VanMoof is een Nederlands succesverhaal. De oerdegelijke aluminium stadsfietsen van nauwelijks dertien kilo, zonder versnellingen, met ingebouwde lampjes op zonne-energie en een ouderwetse terugtraprem, vinden wereldwijd aftrek en met enige regelmaat halen de broers Taco en Ties Carlier – die hun studietijd waren begonnen met de verkoop van hippe identiteitspolsbandjes – de internationale pers. Een dezer dagen nog een paginagroot artikel in The Wall Street Journal.

Het bedrijf dankt zijn succes volledig aan internet, zo vertelde Taco Carlier. En zo hadden ze het ook gewild. Zoveel mogelijk mond-tot-mond reclame, maar dan digitaal. Daar hebben vooral de sociale media voor gezorgd. De trotse bezitters van een VanMoof delen foto’s van hun fiets op Facebook. En zo is het Nederlandse bedrijf ook vrij gemakkelijk aan dealers over de hele wereld gekomen. “We hebben eigenlijk geen cent aan marketing uitgegeven.”

Maar fietsen verkopen via internet, dat is een ander verhaal. Dat is eigenlijk nergens goed van de grond gekomen. En dat geldt eigenlijk voor de hele branche. In Nederland worden fietsen hoofdzakelijk afgezet via de vakhandel en het branchevreemde kanaal, zoals bouwmarkten of warenhuizen. De fietsvakhandel in Nederland bestaat uit ongeveer 2100 ondernemingen. In 2012 zijn 1.039.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan ruim de helft werd verkocht via het traditionele fietsvakkanaal.

Carlier: “We zijn er achter gekomen dat mensen toch het liefst een fiets bij de fietsenmaker kopen, want ook al maken we hem nog zo stevig, hij heeft toch eens per jaar onderhoud nodig. Online bestellen blijft mogelijk, maar het zal ook in de toekomst niet het belangrijkste kanaal zijn.”

De Carliers ontlenen inspiratie aan Apple, zo vertelde Taco gisteren. “In de jaren tachtig bouwden computerbedrijven een kast rond onderdelen van derden, Apple veranderde dat. Met fietsen is dat ook zo. De innovatie komt van de leveranciers van remmen, verlichting en andere onderdelen. De fietsenfabrikant steutelt ze aan elkaar. Wij hebben de rollen omgedraaid en vertellen de leveranciers wat we willen.”

Deel dit bericht

9 Reacties

Erik

Nou, ik zou zeggen; voeg er een helder onderhoudsmodel aan toe! Maar ja, service verlenen is altijd dé uitdaging… 🙂

Robert van Heerde

Op zich kan ik wel begrijpen dat mensen hun fiets vooral in de winkel kopen. Je wilt er toch even op zitten en een rondje maken. Daarnaast is het een aardige rompslomp als je je bestelde fiets weer terug wilt sturen.

Verder uiteraard een mooi verhaal :).

Frank Klemann

Onderhoud kan inderdaad een drempel zijn om een fiets via internet aan te schaffen. Wij hebben dat opgelost door een onderhoudsbeurt aan huis aan te bieden door onze mobiele fietsenmaker. Zo hoef je ook voor onderhoud niet de deur uit.

Tim van Heugten

Meerdere afhaal- en servicepunten, gecombineerd met een landelijk dekkend netwerk van mobiele fietsenmakers kan de twijfelende koper over de streep trekken. De scherpe prijzen binnen het online kanaal bieden nu nauwelijks ruimte voor deze services, maar dit zal wellicht geleidelijk veranderen zoals ook in andere branches is gebeurd.

M. Suters

Bepaalde producten verkopen beter via het internet dan andere. Technische producten zoals kantoor artikelen bijv. http://www.vikingdirect.nl of hardware bijv. http://www.gbic.eu doen het in een b to b omgeving wel goed. Vaak is het toch een kwestie van gewenning.

Ferry Zonder

Uit recent branche onderzoek blijkt dat de consument voor de aanschaf van een nieuwe fiets (op dit moment) de voorkeur geeft aan de vakhandel. Het is echter naïef te denken dat dit de komende jaren zo blijft. Online merken gaan een steeds grote rol spelen in het koop proces van de consument. De verschuiving online-offline vindt op dit moment met name plaats in het prijssegment van €300 tot €600. Deze online klanten zijn prijsgevoelig en hebben niet altijd behoefte aan service. Deze groep wordt, mede door de huidige economische crisis, steeds groter.

Loes faber

Rijwielzaken zullen steeds meer combinaties gaan zoeken met internetverkoop. Zij hebben de kennis en kunde, maar steeds meer consumenten kopen online en passeren hiermee de fysieke winkel. Off -en online verkoop zou elkaar juist meer moeten gaan versterken in de fietsenbranche

Joost

Als de fiets bij de fietsenmaker net zo duur is, en daar volledig gemonteerd afgeleverd wordt ga ik een fiets natuurlijk niet online bij jullie bestellen, vanmoof.

Sjoerd

Wat ik hierin niet zo goed begrijp is dat het onderhoud na verkoop zo bepalend is om een fiets in een fysieke winkel te kopen. Waar ik woon zijn in een kleine omtrek een aantal prima fietsenwinkels waar eender welke fiets binnen gebracht mag worden voor reparatie en onderhoud. Dus waarom niet online kopen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond