Verdubbeling van tabletbezit in Nederland

Het aantal huishoudens in Nederland met een tablet is verdubbeld. In het eerste kwartaal van dit jaar had nog slechts vier procent van de huishoudens een tablet, eind juni stond de teller op acht procent.

Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper.

Hierbij staat Apple op de eerste plaats. De meeste huishoudens die een tablet hebben, hebben een iPad in bezit. Samsung komt op de tweede plek en Archos neemt de derde plek in.

Als het gaat om tablets met een betaald internetabonnement, dan hebben Vodafone, T-Mobile en KPN gelijk marktaandeel. Toch heeft de meerderheid van de huishoudens met een tablet geen betaald internetabonnement voor de tablet. Per maand wordt er rond de twee euro uitgegeven aan applicaties.

De tablets worden voornamelijk binnenshuis gebruikt, 40 procent van de tijd op de tablet vindt buitenshuis plaats. Gemiddeld wordt een tablet acht uur per week gebruikt.

Daarbij zijn de gebruikers overwegend man, maar ook jonger, hoger opgeleid en met een hoger inkomen dan niet-tablet bezitters. De vrouwelijke gebruikers spelen vaker een game op de tablet, waar mannen het apparaat meer gebruiken voor sociale netwerken.

Deel dit item

Gerelateerde items

2 euro per maand per persoon voor de beschreven groep. Dat is toch wel een mager getal. Lijkt niet beter dan voor de iPhone. Als we daar een verwachting voor Android tablets en de nieuwe gebruikers bij nemen dan zou het me niet verbazen als het onder 1 euro uit gaat komen. (Android smartphone app bestedingen per gebruiker zouden 10% zijn van dan die van de iPhone gebruiker, zie ook http://tinyurl.com/3j8zu3c.

Dan zal er niet veel verdiend worden aan betaalde apps, althans in Nederland, ook niet als het aantal gebruikers een paar keer verdubbelt…

We hebben het hier over het gedrag in de besteding aan apps. Natuurlijk is dat belangrijk voor het verder ontwikkelen van het ecosysteem, maar ik denk dat zowel Apple als Google meer kijken naar de andere inkomsten bronnen zoals aankopen itunes ( en vergelijkbare diensten van Google ) en advertentie inkomsten. Daarnaast laten de eerste vergelijken met een jaar terug al zien, dan tablets in toenemende mate worden ingezet door consumenten bij het online shoppen.
De tablet gaat de pc of laptop niet vervangen maar zorgt wel, icm connected tv, voor meer internet gebruik……

“Daarbij zijn de gebruikers overwegend man, maar ook jonger, hoger opgeleid en met een hoger inkomen dan niet-tablet bezitters. De vrouwelijke gebruikers spelen vaker een game op de tablet, waar mannen het apparaat meer gebruiken voor sociale netwerken.” Zijn hier concrete cijfers van?

Reactie plaatsen