Deel dit artikel
-

Verlies Spotify neemt verder toe

Muziekdienst Spotify maakt nog steeds geen winst. Dat blijkt uit financiële stukken die de Luxemburgse houdstermaatschappij heeft gedeponeerd. Het nettoverlies wordt alleen maar hoger: van 45 miljoen in 2011 naar 58,7 miljoen in 2012.

De omzet is overigens wel verdubbeld, van 190 naar 434 miljoen euro. De forse groei van het bedrijf van 6,7 miljoen miljoen actieve gebruikers in 2011 naar 24 miljoen in maart van dit jaar (waarvan een kwart betaalt) heeft als bijkomend nadeel dat Spotify hogere licentiekosten moet betalen. Zeventig procent van de omzet gaat naar licenties. Het bedrijf verwacht dit jaar een miljard dollar uit te betalen. Ook werden flink meer werknemers aangetrokken voor de vestigingen in Mexico, Hong Kong en Singapore.

De advertentieverkoop (grote adverteerders zijn onder meer Coca-Cola, McDonald’s, Chevrolet en eBay Incis) blijft bescheiden. Van de totale omzet komt 368,8 miljoen euro van betaalde gebruikers, advertenties brachten 59,6 miljoen euro op, 14 procent van de omzet.

De vooruitzichten zijn overigens gunstig. Volgens Nielsen SoundScan namen downloads in de eerste helft van 2013 af, maar neemt streaming toe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond