‘Verrijkte e-books mogen lezer niet te veel storen’

eboek ebook
Pagina tools
NIEUWS - 02 april 2010 16:36

Met de komst van de iPad kunnen e-books steeds multimedialer worden. Maar voor veel boekenuitgevers is het niet verstandig te veel afleiding rond het tekstproduct te produceren, stelt Erik Rigters van Ebook.nl.

Erik Rigters is een van de sprekers tijdens de iPad-bijeenkomst over e-books en de iPad in Dauphine op dinsdagavond 6 april.

Hoe groot is Ebook.nl?

Bol.com is de nummer 1, wij zijn de nummer 2. Verkoopcijfers noem ik niet. Maar wat betreft aanbod Nederlandstalige titels zijn we wel de grootste. wij hebben 4500 Nederlandstalige titels, Bol.com heeft er zo’n 1800.

E-books hebben geen vaste boekenprijs zoals papieren boeken, maar is er al sprake van echte prijsconcurrentie?

Dat zie je nog erg weinig. Uitgevers zijn er ook nog huiverig voor.

Kleine retailers geven wel eens kortingen van tien procent, maar daar blijft het voorlopig bij.

Begrijp je dat mensen het vreemd vinden dat e-books nauwelijks goedkoper zijn dan de papieren edities?

Jawel, maar mensen moeten beseffen dat uitgevers hoge kosten maken rond selectie, redactie en marketing. Ook het kleine taalgebied speelt mee. De kosten voor vertalen zijn even hoog, ook als een boek slecht verkoopt. Er zijn dus grote risico’s. Bovendien zijn mensen best bereid te betalen voor lezen. Ik heb eens een onderzoekje gehouden en daaruit bleek dat men voor een uur lezen gemiddeld 1,50 euro over had.

De e-bookwereld krijgt nu met de komst van de iPad te maken met nog meer mogelijkheden om de teksten te verrijken met multimedia en interactieve elementen. is dat verstandig?

De vraag is hoever je je als uitgever wilt verwijderen van het tekstproduct en multimedia moet gaan produceren. Mediavormen lopen steeds meer door elkaar. Maar het lezen van een goede tekst heeft iets wat niet kan ingeruild vorden door iets anders. Het unieke aan boeken lezen is de manier waarop je kunt opgaan in een tekst. Als uitgevers meer tijd steken in de productie van beelden, video en interactie, is de vraag of dat ook ten koste kan gaan van het fenomeen lezen.

Ondervinden informatieve e-books al concurrentie van gratis online content?

Ja, dat geldt vooral bij populaire non-fictie en ook educatieve boeken. Als je een boek hebt over hondenverzorging en in zo’n e-book zit een filmpje over het kammen van de hond, dan staat zo’n instructiefilmpje ook wel ergens gratis op internet. Bij een roman is dat niet zo.

Wanneer worden e-books verlost van het DRM-spook?

De komende jaren zijn er nog systemen met kopieerbeveiligng, maar de verwachting is dat het de komende jaren langzaamaan wordt losgelaten. We hebben al twee e-books zonder DRM verkocht, die van Ivo Victoria en Hannah Bervoets. Bij de laatste zat ook bonusmateriaal, zoals een ‘making off’ en geschrapte scenes. Die drm-vrije boeken verkochten relatief niet veel beter, daarvoor is het fenomeen bij consumenten nog te onbekend.

Hoe belangrijk zijn e-readers met eInk-schermen voor de opkomst van digitaal lezen?

Ze zijn een belangrijke catalisator geweest voor e-books, maar ze zijn niet per se nodig. Wij zien al dat zo’n 40 procent van onze boeken ook op laptops wordt gelezen. Een flink deel van de verkochte e-books wordt dus nooit op e-readers gelezen. Laatst heb ik wel de grote versie van de Kindle in gebruikgehad en dat is een prima apparaat.

Maar dat dat soort e-readers uiteindelijk weer verdwijnen is niet ondenkbaar.

Hoe anders is de marketing van e-books ten opzichte van hoe dat normaal voor boeken gaat?

De etalages van 1500 boekhandels hebben een enorme verkoopwaarde. Dat is er voor e-books niet. Maar internet biedt andere marketingvoordelen, zoals zoeken en social media. Vrienden kunnen elkaar boeken aanraden. Dat is een belangrijke manier van promotie. Ook systemen voor automatische aanbevelingen worden steeds beter. De vraag is of die online marketing de sterke Push-marketing van de boekhandel kan evenaren. Er zal daar zeker iets veranderen.

De e-booksector kampt ook met beperkingen opgelegd door regelgeving en toezichthouders. Is dat frustrerend?

Ja, we hebben wel eens e-books van Malcolm Gladwell weggegeven bij aanschaf van een papieren boek. Maar het Commissariaat van de Media heeft die praktijk onlangs verboden. Daar ben ik erg teleurgesteld over. Verder vallen e-books nog steeds onder het hoge btw-tarief, terwijl papieren boeken onder het lage tarief vallen. Dat helpt totaal niet mee aan een gunstige eBook prijs. Het lastige voor de wetgever is dat e-books door die verrijking die door apparaten als de iPad mogelijk is ook steeds minder op boeken beginnen te lijken. Dus wat nog een boek is, wordt steeds lastiger te definieren.

Bij Ebook.nl verscheen recent het eerste e-books met extra’s, zoals het bonusmateriaal van een dvd. Komen er meer experimenten?

Ik ben het eens met wat Michiel Buitelaar van Sanoma laatst zei over de iPhone- en iPad-apps van zijn tijdschriften: je moet de komende tijd vreselijk veel experimenteren om erachter te komen wat wel en niet werkt. Denk aan e-books zonder DRM, opgesplitst per delen, met allerlei extra’s of boeken met video’s. Nu is de tijd om te experimenteren.

Meer over:

E-business, Marketing media, Strategieën

Reacties op "‘Verrijkte e-books mogen lezer niet te veel storen’"

Er zijn tot nu toe 8 reacties geplaatst. Reageer ook!

renato schmidt 2 apr, 2010 - 17:42

Leuk interview maar op het volgende onderdeel ben ik het totaal niet met de geinterviewde eens. Namelijk dat eInk niets toevoegd. Dat veel mensen een boek (kennelijk) toch op b.v. een laptop lezen zegt niets over de 'leesbaarheid'. Het lezen op een eInk scherm is veel prettiger en het is ook nog eens beter voor je ogen. Het lezen op een computerscherm (met vaak veel uitstralend licht) is vermoeiend voor je ogen. Je kunt je minder lang concentreren en je raakt dus sneller vermoeid. Ook zou het mij niet verbazen dat computerschermen de kwaliteit van je ogen aantasten. Maar goed, dat is nog niet bewezen (bij mijn weten) Ook is het veel handiger lezen: op de bank of stoel; in de trein of in bed met een e-boekreader dan met een laptop.

Leuk interview. Ben het ermee eens dat een boek niet met allerlei fratsen moet worden opgeleukt. Behalve als je moet weten hoe je je kat moet fohnen.. Ben benieuwd of de iPad de E Ink apparaten weer zal inhalen.

Danny Mekic’ 4 apr, 2010 - 14:50

"Maar voor veel boekenuitgevers is het niet verstandig te veel afleiding rond het tekstproduct te produceren, stelt Erik Rigters van Ebook.nl." Dat klopt, maar alleen als je er vanuit gaat dat de kern/basis van een ebook, een traditioneel (of misschien zelfs 'ouderwets') geschreven verhaal is. En als er i?ts is waar denk ik veel mensen op zitten te wachten, dat is juist het vervangen van die gigantische lappen tekst (waar ik zelf, overigens, wel van hou, maar smaken verschillen) waarbij tekst misschien niet meer het meest belangrijke ingredi?nt is. Als je afstapt van het 1.0 principe, dan zul je multimediale toevoegingen die misschien centraal staan, ook niet "afleidend" noemen maar het juist omdraaien: de teksten dienen dan als achtergrondinformatie voor wat je in eerste instantie te zien krijgt.

Hans van Gulik 5 apr, 2010 - 20:14

Onze eBooks zijn ondenkbaar zonder Multimedia, wij geven Video Tutorials uit in het maken van kleibloemen. Dit zijn welliswaar lijvige pdf bestanden i.v.m. de embedded video. maar dit weerhoud onze klanten niet om gemiddeld 500 MB grote pdf bestanden te downloaden.

Peter Luit 6 apr, 2010 - 7:32

Boeken zijn geen homogene markt en dus veel moeilijker in te delen in vergelijking tot kranten en tijdschriften. Het is te gemakkelijk deze 3 sectoren voor wat betreft de ontwikkelingen rondom eReaders te vergelijken met de effecten in de muziek industrie. Boeken, kranten en tijdschriften uitgevers zullen uiteindelijk met talloze nieuwe verdien-modellen hun eigen specifieke markten gaan bedienen. De uitgevers moeten hun prijsstelling voor de consument wel uitleggen. Het idee dat een eBook of ePaper extreem veel goedkoper moet zijn dan een papieren uitgave, is wel door de prijseffecten van de muziek industrie ingegeven. Daar waar de CD in de winkel 25 euro kost, is de data van de CD voor zo een 10 euro te verkrijgen. Die vergelijking zal zeker met eBooks en ePapers ook gemaakt worden.

"mensen moeten beseffen dat uitgevers hoge kosten maken rond selectie, redactie en marketing." Dat heb je toch ook bij papieren boeken? Terwijl je geen papierkosten hebt. Geen voorraden. Geen risico's bij elke nieuwe druk, maar slechts een keer: wel of niet uitgeven. (En voor dat laatste worden de kosten nu vaak al gedragen door de papieren editie). Sommige mensen begrijpen dat niet, hoor, dat ebooks net zo duur zijn als traditionele.

Vooral jongeren willen een apparaat dat van alles kan. Dus een reader waarmee je ook kunt internetten, gamen, en dat muziek kan afspelen wanneer je leest. Je ontkomt dus niet aan toeters en bellen. Wil dit een succes worden dan moeten we een e-book reader niet als een boek of boekenkast beschouwen, maar er een multifunctioneel apparaat van maken.

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers