Deel dit artikel
-

Verzekeren gaat peer-to-peer

Het Berlijnse peer-to-peer verzekeringsconcept Friendsurance groeit hard. Dat vertelde oprichter en CEO Sebastian Herfurth gisteren op Emerce eFinancials in Bussum. Via Friendsurance kan je vrienden of andere relaties vragen een deel van een risico te dragen.

Het in Duitsland gelanceerde Friendsurance zal eind dit jaar zo’n vijftig personeelsleden tellen, tegen 35 nu. Daarnaast zoekt het platform uitbreiding in andere landen. “Ik ga niet vertellen van welke toezichthouders we het groene licht hebben gekregen, want dan weet de concurrentie meteen waar we actief gaan worden.”

Dat Nederland daartoe behoort staat wel vast. De Nederlandse domeinnaam is al in 2011 veiliggesteld (zie onder).

Peer-to-peer bestaat bestaat al langer in de financiële sector, maar beperkte zich tot nu toe vooral tot leningen. Herfurth en compagnon Tim Kunde begonnen Friendsurance in 2010 speciaal voor de verzekeringsmarkt. Als advocaat was Herfurth betrokken bij projecten op het gebied van microfinancieringen. “Daar zorg je ook voor minimale kosten.”

Via Friendsurance kunnen klanten momenteel een aansprakelijkheids-, inboedel-, rechtsbijstand- en fietsverzekering afsluiten, maar er staat geen verzekeraar achter. Het risico wordt gedragen door vrienden. Dat gaat over en weer. Als jij iets overkomt, betalen je vrienden. Als je vrienden iets overkomt, betaal je aan je vrienden. Des te meer vrienden je hebt, des te beter het risico is afgedekt.

Het grootste voordeel van deze opzet is dat de verzekeringspremie niet opgaat aan administratieve- en marketingkosten, maar ook dat fraude beperkt blijft. Je vrienden licht je immers niet op. Ook wordt de helft van de premie terugbetaald als er geen schade wordt uitgekeerd.

Het concept werkt voor geringe risico’s, maar bij grotere bedragen wordt het risico alsnog hervezekerd bij grote verzekeraars. “Ons concept is een vorm van herverzekeren”, aldus Herfurth.

Friendsurance heeft wereldwijd nog geen concurreren. “Ik weet dat allerlei partijen er naar kijken, maar actief zijn ze geen van allen.” Hij is niet bang dat het concept wordt gekopieerd door grote verzekeraars. “Ze zouden het voor hun eigen klanten kunnen doen, maar niet buiten hun landsgrenzen. Bij ons maakt het niet uit waar je zit.”

Het aantal verzekeringen wordt ook nog uitgebreid, al moest Herfurth gisteren toegeven dat autoschadeverzekeringen ‘erg lastig’ zijn. “Geen van ons heeft echt verstand van die markt.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond