Deel dit artikel
-

Virtuele paskamer snijdt logistieke kosten weg

Een schijnbaar simpele technologie kan de onlinefashionindustrie jaarlijks honderden miljoenen euro’s aan kosten besparen: webcams die de kledingmaten van online shoppers kunnen meten. Het Zweedse Virtusize rolt internationaal uit.

Eind vorige week meldde Virtusize dat het zijn internationale uitrol is begonnen. De in Zweden ontwikkelde techniek is eenvoudig in werking en kan veel shoppers een dienst bewijzen. En passant kan het webshops miljoenen euro’s verzendkosten besparen.

De eerste stappen buiten de Scandinavische landsgrenzen zijn in Duitsland en Oostenrijk. Dat is niet helemaal vreemd, aangezien daar en – uit Frankrijk en Engeland – een groot deel van de Europese fashionwinkels vandaan komen. De eerste partners zijn Stylebop, Apropos en E35.

Deze bedrijven installeren een widget op de productpagina van de kleding die ze verkopen. Die widget kan uitrekenen hoe de afmetingen van het getoonde kledingstuk zich verhouden ten opzichte van de belangstellende koper. Die kan, bijvoorbeeld, zijn maten als het ware laten opmeten via de webcam.

Door ervoor te zorgen dat de getoonde kleding in een webshop ook daadwerkelijk passen, kunnen retailers besparen op de logistieke kosten. Ten eerste omdat ze minder hoeven te versturen en, ten tweede, omdat ze minder retouren ontvangen vanwege niet passende kleding.

Otto doet in Duitsland al enkele maanden een technologieproef om te zien of het digitale meetlint doet wat het belooft. Over de resultaten daarvan is nog niets bekend.

Foto: lululemon athletica (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Bart

Het is afwachten wat de proef van Otto oplevert. Mocht deze techniek inderdaad doen wat het beloofd, dan lijkt het me een waardevolle toevoeging. Dan zou dit daadwerkelijk het aantal retouren naar beneden kunnen brengen.

Zelf koop ik online alleen kledingstukken van merken waar ik reeds bekend mee ben, omdat ik geen zin heb in de rompslomp van retouren. Mocht deze techniek goed werken, dan zou ik meer risico durven te nemen in mijn aankopen.

harold van der hoeven

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal niet heel intuitief vind. Kan ook liggen aan de film. Webcam, andere eerdere aankopen erbij pakken. En dan vergelijken. pfff. Maar dit soort technieken moedig ik zeker aan. Het maakt dat andere bedrijven wellicht nog betere versies hiervan maken en de ontwikkeling ook echt leidt tot gebruik en kostenbesparing. Dus, een goed begin!

Theodoor

Ik weet niet of dit hier mag maar aangezien het wel relevant is: wij zijn dit jaar met MyFashionSize begonnen en het enige Nederlandse initiatief op het gebied van maatadvies. Wij denken dat het voornamelijk belangrijk is om een laagdrempelige, gebruiksvriendelijke en snelle tool aan te bieden die maatgegevens van de consument koppelt aan maatgegevens van kledingmerken. Advies op maat dus 🙂
Dit mis ik persoonlijk bij de vele buitenlandse initiatieven die verschijnen.

Robert

Dank je Theodoor voor deze fantastische, gesponsorde bijdrage!

Roelof

Het probleem is bekend en een echte margevreter voor de fashion webshops. Ik vind het idee goed bedacht, maar nog onvoldoende doordacht. De mode kenmerkt zich door een snelle opeenvolging van collecties. Hierdoor zal het lastig zijn om consumenten te laten beginnen (je zult in eerste instantie een of meer kledingstukken moeten opmeten). Wanneer ze eenmaal bekend zijn in de database met diverse kledingstukken (kunnen ze ook per kledingstuk aangeven hoe goed iets zit?) dan zou het goed kunnen werken. Ik ben benieuwd hoe lang de weg is die Virtusize nog moet gaan.

Rick

Ik kan me helemaal vinden in het commentaar van Roelof. Mode gaat gewoon erg snel, kent zeer veel afwijkende maten en pasvormen en om die allemaal op te meten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond