Deel dit artikel
-

Vlakke omzetverwachting voor TomTom

De Nederlandse navigatiefabrikant TomTom mag het vierde kwartaal van vorig jaar dan winst hebben gemaakt, de verwachtingen voor de toekomst zijn niet al te rooskleurig.

Dat blijkt uit de cijfers.

De winst eindigde in het vierde kwartaal van 2009 op 113 miljoen euro, in vergelijking, in dezelfde periode in het voorgaande jaar draaide TomTom nog verlies.

De omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 533 miljoen euro, een verbetering van 1 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. Voor het huidige jaar verwacht TomTom een vlakke omzet. Op jaarbasis was er sprake van een daling van 15 procent.

Dat verwachte groei uitblijft ligt deels aan de concurrenten die de markt opkomen met gratis navigatiesoftware. Zo lieten zowel Google als Nokia eerder de beurskoers van TomTom duikelen nadat ze elk afzonderlijk met het nieuws kwamen van een eigen gratis mobiele navigatiedienst.

CEO van TomTom, Harold Goddijn, laat weten dat de markt waarin de navigatiefabrikant zich bevindt, onderhevig is aan verandering. Hiermee doelt hij uiteraard op concurrenten Nokia en Google.

Met een marktaandeel van 46 procent bleef het Nederlandse bedrijf wel marktleider in Europa. In de Verneigde Staten steeg het aandeel zelfs naar 29 procent, waar dit eerder nog 20 procent was. Er werden in het vierde kwartaal boven verwachting veel navigatiekastjes verkocht, meer dan vijf miljoen, met een gemiddelde prijs van 79 euro. Er werd verwacht dat er ruim 4 miljoen apparaten zouden worden verkocht.

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Barrie de Vries

@Erwin: LOL @foto

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond