Deel dit artikel
-

VNU Media optimistisch over positie op banenmarkt

VNU Media ziet de banenmarkt in Nederland herstellen. “We zijn al sinds jaar en dag met recruitment bezig. Ondanks alle ontwikkelingen staan we er goed voor”, aldus CEO Erik Hoekstra.

Hoekstra geeft aan dat VNU Media de eerste acht maanden van dit jaar al heeft kunnen profiteren van het herstel van de banenmarkt. Zeker vergeleken met de twee minder goede jaren, mede door het teruglopen van de advertentie-inkomsten.

"Recruitment is altijd al de kern van onze business geweest, en wordt dat steeds meer." Sinds de uitgever een aantal titels uit het portfolio haalde, waaronder Emerce, bleven twee pijlers over: ICT en recruitment. "Het is geen bewuste keuze geweest dat we een recruitmentspeler zijn geworden, maar dat is eigenlijk zo ontstaan in de loop van de tijd", aldus de CEO. "We zijn nu een ander bedrijf dan vroeger."

Hoekstra lijkt niet onder de indruk van alle andere initiatieven op het gebied van online recruitment die nu als padenstoelen uit de grond schieten. "Jobboard is een van de belangrijkste platformen op dit gebied. Dat er andere initiatieven bijkomen, dat is de dynamiek van de online markt. Het is een van de redenen dat wij veel investeren in eigen technologie. Dat is belangrijk, wil je bijblijven." VNU Media investeert dit jaar nog vijf miljoen euro in nieuwe technologie. Wie de grote concurrent in de toekomst gaat worden, dat vindt Hoekstra ‘moeilijk te bepalen’.  

Dit jaar verwacht VNU Media een hogere omzet te boeken dan in 2009. De groei van de omzet bij alle labels van het bedrijf, als bijvoorbeeld Intermediair, NationaleVacaturebank.nl, Tweakers en Computable, was de afgelopen vier maanden ruim hoger dan in dezelfde periode in 2009. Exacte omzetcijfers worden uiteraard niet vrijgegeven. De verwachting is dat de groei het laatste kwartaal van 2010 verder zal doorzetten en de online markt in de loop van 2012 weer op het oude niveau van 2007 zal uitkomen.

Hoekstra heeft de ambitie om groter te worden, al hoeft het niet op stel en sprong. "Bij een bedrijf van deze omvang, hoeft dat niet per se. Maar we zijn altijd op zoek naar uitbreiding. Dan kan je denken aan media-achtige bedrijven die meer in de technologiehoek zitten. We hebben geld op de bank en aandeelhouders die hebben aangegeven dat er geld voor is, mocht dat nodig zijn." Op dit moment heeft VNU Media nog ‘niks in het vizier’, maar er wordt wel met partijen ‘gesproken’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond