Deel dit artikel
-

Volume heeft voordeel bij e-commerce

Grote Nederlandse retailers presteren online beter dan hun kleinere branchegenoten, en pure players doen het in sommige opzichten beter dan omnichannel retailers. Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek onder 276 bedrijven binnen de Nederlandse retailindustrie, uitgevoerd door de Ecommerce Foundation in samenwerking met Thuiswinkel.org en Marktplaats Zakelijk.

Online bedrijven met een groot personeelsbestand presteren op veel vlakken beter dan kleine ondernemingen.

Op het gebied van bezorgkosten scoren grote spelers bijvoorbeeld beter, wellicht omdat zij betere afspraken kunnen maken met logistieke bedrijven. Verder ligt de zogenoemde bounce rate (die de relevantie ten opzichte van de zoekvraag aangeeft) bij bedrijven met meer dan 1.000 FTE bijna twee keer zo laag als bij bedrijven met maximaal tien mensen.

Op het gebied van retouren is er een wisselend beeld. Bij grote bedrijven zijn de kosten flink hoger, maar die kunnen de grote stroom retouren zowel financieel als logistiek dan ook beter behapstukken dan kleine e-tailers. En het verschil per sector: food heeft een retourpercentage van slechts 3 procent, terwijl dit bij mode maar liefst op 21 procent ligt.

Verder valt op dat pure players (bedrijven die alleen online verkopen) het in sommige opzichten beter doen dan omnichannel bedrijven (die ook fysieke winkels hebben). Pure players hebben minder last van verlaten winkelwagentjes; bij pure players wordt 50 procent van de gevulde winkelwagentjes achtergelaten, tegenover ruim 60 procent bij omnichannel partijen.

Daarnaast lijken pure players efficiënter om te gaan met de inzet van personeel. De omzet per fulltime medewerker is 539.358 euro, tegenover 426.305 bij bedrijven die over meerdere kanalen verkopen.

De gemiddelde kosten van retourzendingen zijn bij omnichannel bedrijven lager omdat die producten ook kunnen terugnemen in de winkel.

Bijzonder is volgens het onderzoek dat in Nederland significant minder complete orders worden uitgeleverd dan in veel grotere e-commercelanden.

De resultaten van dit onderzoek (pdf) zijn tot stand gekomen via de Ecommerce Benchmark, de tool waarmee bedrijven hun e-commerceprestaties gratis en anoniem kunnen vergelijken met die van directe concurrenten.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond