Deel dit artikel
-

Waterstones doordrenkt zijn boekwinkels met Kindles

Engelands grootse boekhandel, de keten Waterstones, gaat helemaal voor de Kindle. De e-readers en downloadboeken van Amazon komen er overal beschikbaar. De fysieke boekwinkel deelt in de inkomsten.

“De Kindle-ervaring wordt bij Waterstone de beste. We maken onze winkels op alle fronten mooier en beter om ze aantrekkelijk te houden voor boekliefhebbers.” Het maakt volgens directeur James Daunt (foto) niet uit of je fysieke of digitale boeken wilt vinden bij Waterstones. Wat beschikbaar is op de markt is te vinden bij zijn keten.

Daunt investeert momenteel tientallen miljoenen euro’s in een opfrisbeurt van de bijna driehonderd winkels van Waterstones. Niet al te lang geleden beschouwde hij Amazon.com als het grootste kwaad dat de boekhandel kon overkomen. Nu creëert hij speciale hoek in zijn winkels waar het personeel demonstraties van en instructies voor de Kindle geeft.

Service en beleving moeten centraal staan in de nieuwe boekwinkels. Dat lijkt de voormalig bankier te kopiëren van Apple, wiens Stores soms zelfs zijn verworden tot toeristische trekpleisters.

Waterstones installeert in al zijn winkels gratis WiFi. Klanten kunnen met hun Kindle naar de winkel komen om daar boeken te downloaden. Maar ze kunnen ook met andere mobiele dragers door het volledige papieren assortiment van de keten bladeren. Met een druk op een knop bestellen ze een verstofd boek in een winkelarchief honderden kilometers. Wanneer de Engelse keten een verkoop bij Amazon faciliteert, ontvangt het daarvoor een vergoeding.

Het is niet duidelijk of deze Amazondienst enkel in Engeland beschikbaar komt, of ook bij Waterstones in Nederland. Het bedrijf heeft één vestiging in Nederland, in de Kalverstraat in Amsterdam.

Waterstones maakt een strategische keuze voor de hardwaren en het platform van Amazon. Een partij als Selexyz besloot om met buitenlandse collega’s een eigen e-readerplatform te maken met de Oyo. Anderen kiezen voor Kobo, een platform waarvan gezien de Europese ambities van eigenaar Rakuten nog veel te verwachten is.

Een derde groot platform in de boekenwereld is dat van Apple met diens iPad.

Ondanks de duidelijke keuze van Waterstone voor Amazon heeft directeur James Daunt toch enige moeite om de gedachtengang achter de alliantie overtuigend over te brengen:

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond