Deel dit artikel
-

Webwinkels worden concurrent online mediabedrijven

Grote webwinkels beginnen een nieuwe inkomstenbron te zien: reclame van derde partijen op hun sites. Otto, MediaMarkt, Saturn en Ahold behoren tot de partijen die de eerste stappen op dit terrein zetten.

Begin volgend jaar gaan klanten van Otto-onderdeel Quelle, MediaMarkt en Saturn reclame in de webwinkels zien. De commerciële boodschappen sluiten aan op het internetgedrag en aankoopintenties die ze kenbaar maakten met hun surfgedrag.

Naar informatie van de Duitse uitgave Online Marketing Rockstars sloten deze bedrijven overeenkomsten met het Amerikaanse Triad Retail Media. Dit bedrijf omschrijft zich als ‘Retailer Monetization Agency’, een bureau dat webwinkels helpt meer geld te verdienen aan hun bezoekers. Sinds twee maanden staat de Nederlandse tak onder leiding van Bas Oudejans.

Joëlle Frijters van Improve Digital: “De lijnen tussen uitgevers en e-commercebedrijven vervagen. Het wordt in het algemeen gewoon belangrijker wie welk bereik heeft. Naarmate je meer weet over het bezoekerspubliek kun je relevantere reclame vertonen.”

“Als we de eBays van deze wereld meerekenen, dan komt rond de dertig procent van het verkeer op ons platform van e-commercepartijen. Als je alleen naar de pure shoppingspelers kijkt dan is dat rond de vijf procent. Denk dan bijvoorbeeld aan een bedrijf als Leguidegroup.com.”

Haar bedrijf brengt met een geautomatiseerd veilingplatform uitgevers en adverteerders bij elkaar. Wie het meeste biedt voor een impressie mag zijn boodschap vertonen. Tot op heden waren dat voornamelijk ‘traditionele online uitgevers’. Zij zijn immers gewend om hun brood te verdienen met het exploiteren van reclameruimte. “Retailers beginnen hier nu pas mee. Zo hebben wij bijvoorbeeld Marktplaats.nl en eBay Spanje als klant. Online retail is een van onze strategische gebieden van aandacht.”

Online retailers hoeven niet per se reclame van derden op hun sites te tonen. Met banners kunnen ze ook reclame maken voor producten uit hun eigen assortiment. In het hypothetische geval van bol.com zou deze retailer ook reclame kunnen maken voor de bol.com-pagina van zijn Plaza-partners.

Ahold heeft met Allerhande, AH.nl en bol.com een miljoenenbereik op internet maar deed tot voor kort helemaal niets mee met reclame voor derden op zijn sites. Een maand geleden echter richtte de retailer een nieuwe afdeling op: de Media & Marketing-groep. Die gaat binnen die eigen media van Ahold zoeken naar posities om door derden te laten exploiteren.

Aan Emerce liet Ahold vorige week weten dat dat zowel via premium sales als via automated trading zal verlopen. Daartoe trok het bedrijf recentelijk Martijn Eindhoven aan. Hij is afkomstig van Sanoma waar hij verantwoordelijk was voor alle programmatic trading-activiteiten.

Welke impact deze ontwikkeling op online uitgevers zal hebben, is nog niet in te schatten. Duidelijk is wel dat de beschikbare inventory alleen maar zal groeien. Daardoor komen de reclameprijzen nog verder onder druk te staan, voor zover dat al niet het geval was. Frijters: “In de kern gaat het om de vraag hoeveel audience je merk heeft.”

Foto: Mambo & Tango (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond