Deel dit artikel
-

Wederom tegenvallende verkoop navigatiekastjes TomTom

De markt voor losse navigatiekastjes, de PND’s, is weer gekrompen ten opzichte van dezelfde periode in voorgaand jaar. Met het uitbrengen van de cijfers, wordt ook bekend dat TomTom vanaf dit kwartaal niet meer het aantal verkochte navigatieapparaten of de gemiddelde verkoopprijs hiervan rapporteert.

Wel liet het Nederlandse bedrijf weten dat het marktaandeel in Europa en Noord-Amerika gestegen was. Dit zou gaan ten gunste van enekele kleine spelers. Hetzelfde verwacht TomTom voor de komende periode. In Europa steeg het marktaandeel van 44 naar 49 procent, in Noord-Amerika was er een stijging van 19 naar 23 procent.

Het bedrijf verandert de verwachtingen voor dit jaar niet. Dat zou betekenen dat de navigatiespecialist denkt dat dit jaar in totaal 11,6 miljoen PND’s over de toonbank gaan. Zoals altijd heeft TomTom hoge verwachtingen van het laatste kwartaal. Rond kersttijd worden er normaliter meer kastjes gekocht, wat de winst en omzet ten goede moet komen.

TomTom boekte over het tweede kwartaal een omzet van 362 miljoen euro, dezelfde periode vorig jaar was dit nog 368 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 34 miljoen euro. Een stijging van 70 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, toen de winst bleef steken op 20 miljoen euro.

De groei van de omzet is te danken aan de kastjes die het bedrijf levert aan de automotive sector, zoals aan autofabrikant Renault. Op de consumentenmarkt gaat het beduidend minder goed.

In een reactie op de cijfers laat financieel directeur Marina Wyatt weten dat de sector innovatie nodig heeft, wil het de consument terugwinnen.
TomTom hoopt de consument weer voor zich te winnenmet het TomTom GO 1000 Live-platform. Daarmee krijgt de consument real-time de snelst mogelijke route voorgeschoteld met up to date route-informatie.Om de consument andere zaken naast kastjes te bieden, heeft TomTom bijvoorbeeld ook al eerder een navigatie-applicatie voor de iPhone gelanceerd.

De verwachtingen voor de toekomst zijn niet al te rooskleurig. Al blijft het bedrijf marktleider in Europa, groei blijft uit. Dat ligt deels aan concurrenten die de markt opkomen met gratis navigatiesoftware. Zo lieten zowel Google als Nokia eerder de beurskoers van TomTom duikelen nadat ze elk afzonderlijk met het nieuws kwamen van een eigen gratis mobiele navigatiedienst.

CEO van TomTom, Harold Goddijn, liet eerder weten dat de markt waarin de navigatiefabrikant zich bevindt, onderhevig is aan verandering. Hiermee doelt hij uiteraard op concurrenten Nokia en Google.

Navigatiesoftware wordt steeds belangrijker voor TomTom. De omzet hieruit steeg met 22 procent naar 88 miljoen euro in het tweede kwartaal.

Deel dit bericht

2 Reacties

anonieme marketeer

Zonde dat het zo loopt. Ik kreeg altijd wel een oranjegevoel van TomTom. Als consument ben ik ongelofelijk ontevreden over de producten en service en verbaast de neergang me niet. De klantervaring met een TomTom product doet niet bepaald vermoeden dat operational excellence erg belangrijk wordt gevonden aan de IJ-oerver. Op vakanties geeft de navigatiesoftware de meest onverwachte routes aan die 'de snelste' zouden zijn. Alleen andere Nederlanders kom ik dan tegen op een kronkelige bergpas die de Spaanse kust verbindt met het historisch centrum van een stad in het binnenland.  Het Liveplatform moet in Nederland consumenten winnen. Maar de software is vooralsnog niet eens in staat om de snelste weg tussen Amsterdam en Rotterdam aan te geven. Kralingen-Amsterdam centrum is volgens TomTom het snelste via Gouda.  Als software zo hardnekkig niet het verschil kan duiden tussen 'kortste' en 'snelste' dan is dat slordig en zorgelijk. Tel daarbij op, de onbegrijpelijke service mails, de inconsistente aanbiedingen tussen offline en online en de, 'wat zeurt u nou' houding van de call agents en dit relaas is geen verassing.

Ex Tomtom fan

Met name de actie enige maanden geleden waarbij bekend werd gemaakt dat voor de TomTom one XL HD traffic geen nieuwe software beschikbaar zou komen en maar dat wel een volledig nieuw exemplaar (tegen -sterk- verlaagde prijs weliswaar, maar toch) deed bij mij de deur dicht….. Pijnlijk…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond