Deel dit artikel
-

‘Wegener moet kranten koesteren’

Mecom moet niet alle pijlen gaan richten op digitaal. Het mediaconcern kan beter zijn papieren kranten koesteren. Die conclusie trekt onderzoeker Wicher Smit in zijn rapport over de geplande reorganisatie bij Wegener.

Journalistenvereniging NVJ heeft inzage gehad in de hoofdpunten van het rapport dat in opdracht van de centrale ondernemingsraad van Wegener is gemaakt.

Het moederconcern vindt dat het oude printmodel niet langer werkt, daarbij wijzend op de aanhoudende advertentie- en abonneeverliezen. De toekomst is digitaal, aldus topmannen Tom Toumazis (Mecom) en Truls Velgaard (Wegener) tijdens twee massabijeenkomsten in de Brabanthallen in februari van dit jaar.

En dus is het plan om het nieuws van de regionale kranten achter betaalmuren te plaatsen. Abonnees kunnen de krant dan binnen hun abonnement lezen op smartphones en de iPad. De applicaties zijn inmiddels op de markt.

In de praktijk werkt deze strategie (nog) niet, wijzen de eerste resultaten uit bij de Deense Mecom-krant Berlingske. De belangstelling van de lezers voor de gratis app was bij aanvang groot. Echter, toen afgerekend moest worden, haakten nagenoeg alle lezers af.

Smit waarschuwt dat het niet verstandig is om nu al in te zetten op digitaal. Wegener zal de kranten moeten koesteren, stelt hij, anders kunnen ze de omslag naar digitaal in de toekomst niet maken.

Deel dit bericht

4 Reacties

Tom

Betaalt worden voor je online content lukt alleen als deze heel specialistisch is (vaak b2b > beleggingsinformatie, bedrijfsinfo, onderzoek) of heel exclusief is (en er weinig andere aanbieders zijn die dezelfde content kunnen leveren). Beide gaan in het geval van Wegener niet op. Hun kranten hebben dezelfde inhoud als een gesprekje op de stoep met je buurvrouw en er zijn veel te veel aanbieders om het je te kunnen permiteren er een betaalmuur voor te zetten.

Jaap

De regionale kranten blijven prachtige producten, waar veel mensen veel plezier aan beleven – getuige ook de reacties op de enquêtes die wij versturen. Ik kan me voorstellen dat er zorgen zijn voor de toekomst (wie heeft ze niet?) maar de verschuiving van het zwaartepunt naar digitaal zal m.i. inderdaad op een sterke basis met de papieren uitgaves moeten plaats vinden. Anders lijkt het me niet waarschijnlijk dat een vergelijkbare positie digitaal kan worden opgebouwd. Je kunt je schepen beter niet te vroeg verbranden… Ik hoop iig dat Wegener in de opzet slaagt; de regionale kranten blijven mooie en unieke producten. Als we ons regionale nieuws enkel van populaire websites en forums moeten halen, is dat geen vooruitgang, maar armoede.

Roy

Ze moeten eerst laten zien wat ze kunnen en wat het waard is, voordat er voor betaald moet worden. De schraalheid en techniek van de huidige platformen incl. de content zijn echt afgrijselijk.

Han

Content is King. Redactie achter betaalmuren is een reeële optie. 13 jaar geledenl toen Wegener met de Regioportals begon, wilde Wegener er niet aan beginnen. Een nieuwe lezers/adverteerders doelgroep was geboren. Waarom toen niet ontsloten blijft mijn vraag ( betalen per opgevraagd artikel). De regionale content blijft een usp! Maar vraag niet de hoofdprijs per opgevraagd artikel. Een tablet- ,smartphone en pc gebruiker is best bereid te betalen voor goede content maar alleen tegen een schappelijke prijs.

Veel uitgeverijen denken de verloren advertentie inkomsten te compenseren met online omzet -> = onmogelijk..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond