Deel dit artikel
-

Wehkampbaas: ‘Tijd voor open discussie over last mile’

Andries van Daalen, programmadirecteur bij Wehkampmoeder RFS Holland, vindt het de hoogste tijd dat er een discussie wordt gevoerd over de last mile in logistiek Nederland. Busjes en vrachtwagens van verschillende vervoerders rijden bijna achter elkaar Nederlands straten door.

De kilometers van webwinkels naar overslagpunt naar distributie nabij de ontvanger zijn efficiënt ingericht. In die laatste kilometers loopt het spaak. Busjes van verschillende kleuren rijden af en aan door de straten. Soms meerdere malen per dag. Andries van Daalen vindt het tijd dat dat verandert.

“Ik roep dit al jaren binnenskamers en het wordt tijd dat er openlijk een discussie over wordt gevoerd. Hoe kan de last mile efficiënter worden ingericht? We moeten ons daar goed onze gedachten over gaan vormen omwille van de duurzaamheid”, maar zeker ook de transportkosten.

Van Daalen sprak met Emerce kort na de opening van Wehkamps nieuwe website. De programmadirecteur, die ‘s werelds grootste gerobotiseerde magazijn voor e-commerce gaat neerzetten, met een zo klein mogelijke CO2-uitstoot, weet niet het antwoord op het last mile-vraagstuk. “Elektrische busjes vanaf de rand van de wijken, vlakbij snelwegen? Veel meer afhaalpunten? Ik weet het niet.”

Thuiswinkel.org zegt het onderwerp duurzaamheid al jaren binnenskamers te bespreken, met onderwerpen die variëren van verpakking tot logistiek. Hieruit zijn vooralsnog geen adviezen of maatregelen naar voren gekomen die de Nederlandse winkelier groener en kostenefficiënter maken.

De vervoerders DPD en GLS neigen er in Duitsland al toe om minder afleverpogingen bij de huishoudens te ondernemen. De bedrijven willen pakketontvangers sneller en vaker naar lokale afhaalpunten vragen.

Deel dit bericht

17 Reacties

Remo

Zeer interessant thema! Het zou toch fantastisch zijn als dat volledig voorkomen zou kunnen worden!

Marieke

Samenwerken is key!

Remo

En dan allemaal op de (elektrische)fiets want je hoeft veel minder kilometers te maken. Met een beetje hulp bij het starten is dat op een elektrische fiets met een ultralichte carbon aanhanger toch goed te doen lijkt mij. We zouden en soort van ultieme pakjesbezorgfiets moeten ontwikkelen waarin de bezorger semi droog kan zitten (i.c.m. regenpak)

Wow.

Maarten

Voorlopig loopt de bezorging van Wehkamp via het onbetrouwbare netwerk van Selektvracht. Ja die van de oude, stinkende particuliere auto’s, waar de pakketten in de achterbak liggen gepropt. Wellicht een goed moment voor Wehkamp om een kwalitatieve keuze te maken voor bijvoorbeeld Postnl of DHL? Dat is stap in de laatste mile!

Huib

“De vervoerders DPD en GLS neigen er in Duitsland al toe om minder afleverpogingen bij de huishoudens te ondernemen. De bedrijven willen pakketontvangers sneller en vaker naar lokale afhaalpunten vragen.” Dat is een duidelijk voorbeeld van de klant NIET centraal stellen. Een verschralende dienstverlening. Het zou een toonbeeld van innovatiekracht zijn, als de logistiek simpeler wordt en je pakket toch thuisbezorgd krijgt.

Michiel de Gooijer

Top initiatief op zoek te gaan samenwerking en verspilling en vervuiling terug te brengen. Go for it!

Michel

“We moeten ons daar goed gedachten over gaan vormen om van de duurzaamheid” Helemaal eens mee ik ben!

Frans van de stroet

Mooi initiatief, wie heeft de oplossing, en het lef om te investeren in een oplossing voor dit vervuilende probleem. Zou toch mooi zijn dat dit initiatief, niet door de overheid afgedwongen hoeft te worden.

Ira

Buurtcentra rol geven als afhaalpunt?! En ja dan ook in de buurthuizen wat investeren zodat die vaker op kunnen en diverse activiteiten plaats kunnen vinden. Mooie combi van extra MVO.

Peter Janssen

Privatisering, toverwoord voor vele jaren, lagere kosten gelukkigere consumenten.
Nu jaren later, vele aandelen en bankencrashes later, willen we weer alles onder één kap brengen.
Laten we dan maar terug gaan naar 1 PTT post, 1 Postbank en 1 PTT telefonie. Minimale kosten maximale gemak ……….

ben luntungan

ik support de gedachte van Peter Janssen. Centraliseer de last mile. En kunnen we gewoon nederlands gaan praten aub.
Maar dan kom je bij selektvracht, die niet meer dan aan een behoefte voldoet. Milieuverantwoord is wat anders. Het levert wel werk op.
Beter is terug te gaan naar het aloude PTT principe. Er is werk en dat dient gestroomlijnd te worden. Niet allerlei kleine vervoerders die efficient op zichzelf zijn maar met z’n allen het straatbeeld en lucht vervuilen. Maar 1 goed geplande rit. En strakke tijden. Niet vandaag, dan de volgende dag of ophalen.
Om te werken met fietsen en aanhangertjes, is een goed idee maar straat criminaliteit ziet dan ook zijn kansen.

jeffrey zanoni

“De vervoerders DPD en GLS neigen er in Duitsland al toe om minder afleverpogingen bij de huishoudens te ondernemen. De bedrijven willen pakketontvangers sneller en vaker naar lokale afhaalpunten vragen.”

Ik vind dat Mediamarkt dit al veel beter oppakt; gewoon simpelweg de klant vragen wanneer het hen het beste uitkomt.

Standaard meerdere bezorgpogingen is zowieso niet efficient of de klant naar een afhaalpunt dat om half 6 sluit sturen niet bepaald klantvriendelijk.
Meerdere bezorgopties in de formulieren: kunnen we het bij de buren afleveren, of een afhaalpunt, bezorgtijden aangeven, weekend/avond bezorging etc.
Misschien particuliere afhaalpunten of samenwerken met winkels een snackbar op de hoek die wel in de avond open zijn, als er wordt gekozen voor een afhaalpunt.
Met een appje op bijvoorbeeld een smartphone hoeft dit ook helemaal geen gedoe te zijn bij het afhalen.

Winfried Keers

Prima idee! En Wehkamp is bij uitstek een partij die op dit vlak de juiste initiatieven zou kunnen nemen.

Peter van Woensel Kooy

Goed plan. Een goed moment ook om over te gaan naar andere voordeuren, waar externen makkelijker pakketjes of bv bestelde maaltijden in kwijtkunnen, zonder dat de besteller thuis hoeft te zijn. Dan wordt bezorgen altijd in de eerste keer raak en rij je geen mile te veel om of extra.

Martin Bongers

Was niet Wehkamp de partij die de bezorgmarkt telkens opjaagt met: ‘nu besteld, gisteren al bezorgd!!’ ?
Zolang Wehkamp dat soort logisitieke einzelgaenger-acties initieert, moet men verder zwijgen over efficiente of maatschappelijke verantwoorde last miles.

Richard

Als er geen 2de of 3de bezorgpoging komt.. hoe is dit beter voor het milieu? De klanten zullen zelf allen apart de auto’s pakken en samen meer vervuilen. Lijkt me dus eerder een kwestie van kosten drukken, verpakt als ‘beter voor het milieu’. Ipv 3 busjes 1 laten rijden zou dat wel zijn, maar dan valt de concurrentie ook weg, lijkt me niet wenselijk.

Dr

Vandaag van 9 tot 13 uur zitten wachten op een bestelling, kwam niets. Zowel Wehkamp als selectvracht niet bereikbaar om navraag te doen over de bestelling. Dat is niet meer van deze tijd. Klanten laten hun bestellingen bezorgen in het weekend door het werk en dan zijn ze niet bereikbaar. Wehkamp bezorgt door een goedkope amateuristische club mensen die volgens mij de dag erna folders bezorgen. Je bedrijfsvoering kan in orde zijn, als zo’n onderdeel als de bezorging zo slecht loopt houdt het een keer op. Ik maak nu een retourafspraak zonder de spullen zelfs te hebben ontvangen. Belachelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond