Werkspot.nl in handen van Amerikaans HomeAdvisor

DTG (voorheen: De Telefoongids) verkoopt zijn belang in Werkspot als onderdeel van de volledige overname van de klussite door HomeAdvisor, onderdeel van IAC.

Daarmee breidt HomeAdvisor zijn Europees bereik uit in Europa. Het was hier al actief met het merk Service Magic.

Onder de naam Serice Magic bemiddelt de site in Duitsland en Engeland tussen huiseigenaren die een klus hebben en werklui die tijd en kennis hebben om die klus te verrichten. Net als bij Werkspot.nl bieden de klussers via de site op de opdracht. Met hun prijs en de in recensies verwoorde kwaliteit onderscheiden ze zich van elkaar. In Frankrijk exploiteren de Amerikanen de site 123devis.

Hoeveel HomeAdvisor voor Werkspot betaalt, is niet bekendgemaakt.

DTG verkoopt zijn belang van vijftig procent om zich volledig op de kernactiviteiten te kunnen richten, zegt directeur Erik Hoekstra.

Werkspot wordt met deze transactie onderdeel van het Amerikaanse uitgeefconcern IAC en komt te vallen onder het cluster ‘Local’. Andere bekende titels van IAC zijn Meetic, Match.com, About.com, College Humor, Newsweek en Vimeo.

In financieel opzicht kan HomeAdvisor wel een oppepper gebruiken. De omzet in Amerika daalde in 2012. De buitenlandse groei wist dat verlies nog te compenseren, zegt IAC in het laatste kwartaalbericht. Daarbij geeft het echter geen exacte cijfers.

Deze operationele KPI geeft enig zicht op hoe het HomeAdvisor verging in het vierde kwartaal van vorig jaar.

IAC noteerde over 2012 een omzet van 2,8 milard dollar (+36 procent) en een nettowinst van 159 miljoen dollar (-9 procent).

Foto: Robert Hensley (cc)

9 Reacties

Werkspot zal onder eigen merknaam opereren vanuit het huidige kantoor in Amsterdam. Het management team blijft om de groei verder te versnellen. HomeAdvisor/IAC is een echte strategische aandeelhouder, we hadden ons geen betere kunnen voorstellen.

Werkspot is een mooi concept, jammer dat het niet in Nederlandse handen blijft. Wie had trouwens de andere 50%?

Wat ik trouwens niet begrijp is dat Erik Hoekstra aangeeft dat het belang verkocht wordt ‘om ons meer op de kernactiviteiten te richten’. De kernactiviteiten zijn toch het aanbieden van B2B leads? Hoe kern wil je het hebben?

Ronald, dank voor je aanvulling. Uit interesse: wat kan Werkspot nu anders, beter of meer gaan doen met HA?

En wat is de waarde van Werkspot?

@Stijn De andere 50% was nog in handen van de oprichters van Werkspot, dit deel is ook verkocht aan HomeAdvisor/IAC

@Erwin Doordat HomeAdvisor marktleider is in Frankrijk en Amerika kunnen we veel leren van deze best practices. Daarnaast is er ruimte voor meer investeringen om de groei te versnellen.

@Rik Over de prijs wordt niet gecommuniceerd

Goed gedaan door Werkspot. Prachtig internet concept en succesvol uitgewerkt. Van harte!

Is inderdaad een leuk concept. Ben benieuwd wat de bezoekersaantallen ondertussen zijn.

Grote woorden over werkspot, in werkelijkheid is het één grote oplichtersbende. De voornamelijk Poolse, Bulgaarse en zwartwerkende “vak”mannen kunnen er misschien nog iets mee maar een echte vakman gaat echt niet betalen om voor de laagste prijs een klusje te mogen doen.
Die krijgen het werk nog gewoon via mond op mond reclame.
Google maar eens op slechte ervaringen met werkspot, dan weet je genoeg.
Daarnaast wordt de site voornamelijk alleen gebruikt door mensen om een prijsje te bepalen zodat de handige buurman het voor minder kan doen.
Ik durf te zeggen dat nog geen 15 procent van de omschreven opdrachten daadwerkelijk worden uitgevoerd en betaald.
Een en al ellende…niet aan beginnen dus, zonde van je geld.

Vervelend om te horen dat je zo tegen Werkspot aankijkt. Met de circa 200.000 opdrachten per jaar en een NPS score van hoger dan 25 merken wij dat consumenten zeer tevreden zijn over de dienst die Werkspot biedt. En dat wordt niet gedreven doordat de laagste prijs wordt bedongen. Uiteraard is prijs belangrijk voor de consument maar niet doorslaggevend. We hebben dit jaar onderzoek gedaan onder onze consumenten om te achterhalen wat de belangrijkste overwegingen zijn om voor een vakman te kiezen. Op nummer 1 en 2 staan met stip vakmanschap en betrouwbaarheid. Door onze eigen statistieken van de website wordt dit bevestigd. 87% van de consumenten kiest niet voor de laagste uitgebrachte offerte. Bovendien weten we dat 30% van de consumenten binnen 3 maanden één of meerdere vervolgopdrachten heeft voor de vakman waar ze voor gekozen hebben.

Uiteraard zijn er ook consumenten die slechte ervaringen hebben die aangesloten zijn bij Werkspot. Juist daarom hebben we het systeem van user reviews. Met meer dan 115.000 referenties helpen consumenten elkaar om de juiste vakman te kiezen.

Reactie plaatsen