Deel dit artikel
-

Werner Vogels: ‘Tv-studio’s verdienen niet primair aan uitzendingen’

“Het eerste uur van een serie op televisie is om de aandacht te trekken. Het geld wordt in de rest van de week verdiend”, zegt de Nederlandse CTO van Amazon.com Werner Vogels op basis van gesprekken met tv-studio’s.

“Van hen hoor ik dat ze de meeste inkomsten krijgen uit secondary showings, de uitzendingen via internet. Ze bouwen complete belevenissen op het web met games en merchandising”, en betaalde on-demand-uitzendingen. “Het is niet meer een uur lang tv, maar een week lang engagement.”

“Zolang de videokwaliteit maar goed is, het product betaalbaar en de aanschaf makkelijk is, is iedereen bereid te betalen. Het illegale circuit is hooguit goed voor ontdekking, al nemen diensten als Spotify die rol over.”

Hij geeft ook het voorbeeld van de makers van Heroes, die tijdens een aflevering een website van een fictief bedrijf opvoerden. “Dat leverde 150.000 inschrijvingen op, allemaal hardcorefans.”

Vogels zegt dit in een vraaggesprek met Fast Moving Targets. Vanuit zijn rol als hoofd van de technische infrastructuur bij Amazon zet hij de mediamarkt op zijn kop. Zijn platform biedt distributietechniek, onuitputtelijke opslag- en rekencapaciteit en helpt auteurs ook bij het maken en uitwerken van hun verhalen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond