Deel dit artikel
-

Wie heeft de beste onlinekaarten bij overname V&D?

V&D vecht om zijn bestaan. Voor dinsdag moet er duidelijkheid ontstaan over een doorstart. Er zijn vooralsnog twee opties: CoolCat-eigenaar Roland Kahn wil het merk behouden. Het Canadese Hudson’s Bay wil Inno winkels in de huidige V&D panden vestigen. Maar welke van deze partijen hebben de beste online kaarten in handen?

De partijen die momenteel in onderhandeling zijn met de curatoren van V&D of – zoals Hudson’s Bay – rechtstreeks met de pandeigenaren lijken op het eerste gezicht meer geïnteresseerd in bricks dan in clicks.

Kahn, die een doorstart wil met 45 winkels van V&D, verwachtte enkele jaren terug zelfs een grote shake-out onder pure internetverkopers. Dat had hij niet scherp gezien.

Omnichannel, daar gelooft Kahn wel in. Bij de herlancering van Coolcat.nl enkele jaren terug konden klanten producten in de winkels afhalen, retourneren of inruilen. Toch had de webshop vooral als doel om de zichtbaarheid van het merk buiten de winkels te vergroten.

De Canadezen vinden de V&D formule niet interessant. Hudson’s Bay werd in oktober eigenaar van de grootste warenhuisketen van Duitsland. Het betaalde 2,8 miljard euro voor Metro-dochter Kaufhof, dat in België onder de naam Galeria Inno actief is. En Galeria Inno is de formule die men ook in Nederland wil uitrollen, vanaf 2017. Het zou betekenen dat V&D als merk verdwijnt en de winkels voor maanden gesloten worden.

Grootaandeelhouder Richard Baker is echter wel degelijk overtuigd van internet. Hudson’s Bay Co. kocht in januari nnog flitsverkoopsite Gilt Groupe Inc voor 250 miljoen dollar. Die formule wordt samengevoegd met Saks Off 5th, waarbij klanten die bij Gilt bestellen bestellingen kunnen retourneren in de winkels.

Ook bij Kaufhof wil Baker agressief in e-commerce investeren of beter gezegd in omnichannel. Met als bedoeling van ‘online-only concurrenten te verslaan’.  Kaufhof heeft een online omzetaandeel van bijna tien procent.

Hudson’s Bay zelf, sinds 2013 ook eigenaar van Saks Inc, is de nummer 97 in de Internet Retailer 2015. De online omzet via onder meer TheBay.com, SaksFifthAvenue.com, SaksOff5th.com, LordandTaylor.com en HomeOutfitters.com bedroeg in 2014 zo’n 400 miljoen dollar.

Maar of we in Nederland veel gaan merken van de online strategie is de vraag. Galeria Inno heeft een webwinkel, maar het beleid lijkt veel meer gericht op innovatieve winkelbeleving.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond