Deel dit artikel
-

Workshop: Mobile marketing

Nederland kent 1,7 miljoen actieve mobiel-internetgebruikers. Vodafone registreerde in één jaar 50 procent groei in mobiel dataverkeer, KPN zelfs 60 procent. Hoog tijd dus om na te denken over uw ‘mobile presence’. De do’s en don’ts van mobile marketing.

1. Bezint…

Net zoals u jaren geleden uw website liet bouwen, moet u zich ook bij mobiel weer een aantal vragen stellen over waarom, wie, wat, budget en planning. Wat wilt u met mobiel bereiken? Meer winst, minder kosten, een beter imago? Gaat het om een actie, een tijdelijke campagne dus, of om een blijvende service aan uw klanten en relaties? Maak het uzelf daarbij niet onnodig moeilijk: met mobiel starten om al doende de (on)mogelijkheden van dit kanaal te leren kennen is al een prima reden. En om de kosten hoeft u het in veel gevallen niet te laten.

2. Bied relevantie

Naast de eisen die ook het web stelt, kent mobiel een aantal nieuwe dimensies: natuurlijk de verschillen in toestellen (schermgroottes, snelheden, besturingssystemen) en de wijze van gebruik (gps, toetsenbord met cijfers of qwerty). De situatie waarin de gebruiker zijn toestel gebruikt is hierbij van doorslaggevend belang: hij moet straks iets kunnen doen, direct reageren, meteen uw adres vinden. Relevantie van de content in de context van de situatie, daar gaat het om.

3. Begin bij het begin

Zorg in elk geval dat u bereikbaar bent of wordt op m.uwbedrijf.nl. Op dat adres stelt u minimaal de volgende gegevens beschikbaar: bedrijfsnaam of merknaam, adres, kort bedrijfsprofiel, telefoonnummer en routebeschrijving. Die laatste twee zijn juist mobiel relevant: zo kan de gebruiker u bellen en vinden. Zorg dat uw mobiele site ook op uw andere sites wordt vermeld, bovenaan de pagina. Zo kunnen uw bezoekers vanaf elk punt zonder laad- en scrolltijd snel naar uw mobiele pagina’s navigeren.

4. Maak uw keuze Wat gaat ú met mobiel doen?

Om te beginnen dus een rudimentaire bedrijfssite voor mobiel (laten) bouwen met daarop minstens uw naw-gegevens. Daarnaast kunt u een bestaande (reclame)campagne aanvullen met een mobiele responsmogelijkheid (‘Sms Dove naar 2121 voor een gratis proefpakket’). Een stapje verder is een volledig mobiele campagne, om uw doelgroep te bereiken en direct te activeren. Wilt u van mobiel serieus werk maken, dan moet u doelen stellen (innoveren, kosten verlagen, omzet verhogen) en criteria opstellen om te beoordelen of die doelen na verloop van tijd gehaald zijn.

5. Mobiele website of applicatie?

Wat u mobiel gaat doen, hangt af van uw doelstelling en de behoefte van uw eindgebruiker. Bent u uitgever, dan kunt u uw content via een mobiele website aanbieden. Gaat u daarentegen livestreams (video) van de Olympische Spelen verzorgen, dan is een applicatie wél nodig. Video is op veel apparaten nog omslachtig en heeft specifieke software nodig.

6. Kies voor een website als u informatie levert

Een mobiele website is met name goed voor informatiediensten. Het aanbod van mobiele nieuwssites groeit hard: het afgelopen jaar met bijna 300 procent. De mobiele versie van Nu.nl verwerkt 750.000 bezoeken per maand, goed voor zeven miljoen pageviews. Met een mobiele website is een groot bereik binnen korte tijd mogelijk. Als u inhoud en functionaliteit eenvoudig houdt, werkt uw site op veel soorten telefoons. Wat geldt voor websites in het algemeen, is voor mobiele pagina’s zelfs noodzaak: ‘less is more’.

7. Interactie vereist vaak applicatie

Wilt u meer dan alleen informatie bieden, dan is wellicht een applicatie nodig. Een voorbeeld hiervan is de nog te verschijnen Hyves-applicatie. Deze gaat gebruikmaken van het adresboek van de gebruiker om een link te leggen met Hyves-profielen. Zo’n vorm van interactie tussen een (web)platform en een handheld apparaat is alleen mogelijk met een applicatie, een mobiele site kan geen inhoud of features van het toestel aanroepen.

8. Bepaal de kerntoestellen voor uw campagne

De introductie van nieuwe toestellen en de ontwikkeling van besturingssystemen gaat razendsnel. Vergelijk dit met het ontwikkelen van een nieuwe website: die moet straks in elk geval goed draaien in de populairste browsers, op de Apple en de pc. Welke keuzes maakt u bij het ontwikkelen van mobiele diensten? Ontwikkel een mobiele applicatie met twee of drie kerntoestellen als leidraad. Met de keuze voor die toestellen is ook het besturingssysteem bekend. Zo’n keuze geeft focus, want net als op de desktop is de perfecte mobiele app een utopie.

9. Ga aan de slag

Eindelijk weet u wat u wilt maken. Hoe pakt u dat aan? Er zijn bureaus die zich richten op het maken van mobiele websites en applicatieontwikkeling. Afhankelijk van kennis en kunde schakelt u zo’n bureau in. Op mobile-marketing. startpagina.nl vindt u een overzicht. Naast een wensenlijst heeft u natuurlijk ook een budget. Een globale kostenindicatie: een rudimentaire mobiele site begint bij duizend euro, een mobiele responsmogelijkheid laten toevoegen aan uw bestaande (offline) campagne kost drieduizend euro meer. Een complete mobiele campagne of service is uiteraard een stuk duurder, reken op bedragen tussen de 20.000 en 40.000 euro.

10. Ontwijk de valkuilen

Vaak wordt gedacht dat het omzetten van de bestaande website naar mobiel op een achternamiddag geregeld kan worden. Flauwekul! Gebruiker en techniek zijn voor vast en mobiel internet namelijk totaal verschillend. En het laatste wat u wilt is een mobiele site die enkel is te bekijken met horizontale en verticale schuifbalken. Ook dodelijk: denken ‘als we mobiel aanwezig zijn komt de gebruiker vanzelf’. Op niet relevante of praktisch onbruikbare mobiele content zit immers niemand te wachten.

Met dank aan de mensen van SPRX Mobile, organisator van Mobile Monday.

Deel dit bericht

6 Reacties

Gianluigi Cuccureddu

Informatief artikel, hoever is Nederland hierin? De vraag is er, zoals het artikel begint.

Raimo van der Klein

Goeie tips zeg…

Jeroen Mirck

@Raimo: Vandaar ook de (inmiddels toegevoegde) creditline. 😉

Michiel Ebeling

Prima tips. Wel een focus op online mobile marketing. De omvang van online op je mobiel groet snel maar is nog zeer beperkt. Als we kijken naar huidig dominant gebruik bij jongeren is dat met name sms-en en bellen. Dat is ook de reden dat we bij Blyk kiezen voor dialoog met de doelgroep via sms/mms. Repons cijfers in de UK, na 1000 campagnes in 1 jaar, van tussen de 10-73% leren dat dit werkt…

Kjeld

@Raimo van der Klein: Waneer gaan jullie ze zelf eens toepassen? http://wapsbt.momac.net/pl/svt/si/sprx/po/opnl/ pagerank aan Momac geven en geen permlink aanbieden is niet de manier.. eerder van hoe moet het niet.

Kjeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond