Deel dit artikel
-

WPP koopt Triad Retail Media

WPP koopt via zijn dochterbedrijf Xaxis de digitale retailmediaspecialist Triad Retail Media. Dat exploiteert onder meer reclameruimte in de webshops van MediaMarkt, Otto en Walmart.

Hoeveel geld met de overname is gemoeid, houden de partijen voor zich. WPP meldt dat Triad Retail Media vorig jaar een bruto omzet van 500 miljoen dollar realiseerde, 120 miljoen netto.

De exploitatie van digitale retailmedia is een gestaag opkomend verschijnsel. In principe is het gewoon online adverteren, maar dan in de context van een webwinkel of andersoortig handelsplatform. Het concept is vergelijkbaar met reclame op of aan de winkelschappen in de supermarkt.

Het zijn veelal merkfabrikanten die bij en rondom product- en categoriepagina’s willen adverteren en daarvoor de diensten van het Amerikaanse bedrijf inzetten.

Xaxis is de programmatic advertising-dochter van WPP. Het media-exploitatiewerk van Triad Retail sluit daar op aan, al gaat lang niet alle campagnes door programmatic exchanges. De overname is ook voor een belangrijk deel ingegeven door het retail- en e-commercenetwerk van Triad en de merkadverteerders die daaraan verwant zijn.

Behalve MediaMarkt investeren ook bol.com en Albert Heijn in activeren van deze voor e-commercebedrijven vrij nieuwe geldstroom.

Triad Retail Media is ook actief in Nederland en staat hier onder leiding van Bas Oudejans. Hij was kort na bekendmaking van het overnamenieuws niet in de gelegenheid op de lokale gevolgen ervan in te gaan.

WPP maakte voorts eerder vandaag bekend dat het in de loop van 2018 al zijn dertig bedrijven in Nederland weghaalt van de tien locaties en onderbrengt in het Rivierstaete-pand aan de Amstel in Amsterdam. Het gaat om zo’n 1.500 man die 19.000 vierkante meter gaat bevolken. WPP-bedrijven in Nederland realiseren jaarlijks een omzet van circa 300 miljoen dollar.

Foto: Adam B (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond