Deel dit artikel
-

WUA! wil marktleiderschap met usabilitytesten

Onderzoeksbureau WUA stelt Mario Tedde aan als managing director van een nieuwe afdeling die zich louter bezighoudt met eyetracking en bruikbaarheidsonderzoek. Hij tuigt de afdeling op om marktleider te kunnen worden in Nederland.

WUA! is bekend van zijn benchmarkingonderzoeken maar merkte onder de klanten dat er behoefte was aan verdieping. Daarom haalde directeur Klaas Kroezen de leider van ABN Amro’s usabilitylab aan boord.

Tedde: “We zijn nu een weblab aan het inrichten met twee meekijkruimtes.” Willekeurige internetgebruikers krijgen daar opdrachten voorgelegd. Die moeten ze uitvoeren op de site of in de app van een klant. Met speciale apparatuur worden de ogen van de proefpersoon gevolgd om te zien hoe hij de site gebruikt en wat er kan worden verbeterd. “En 1-op-1-interviews.”

“Het gebruikersonderzoek is een aanvulling op de benchmarks.”

De ondernemende onderzoeker klinkt ambitieus: “Het doel is dat de labs continu bezet zijn en we gaan ook op locatie testen. Uiteindelijk willen we de beste worden met usabilitytesten. Daarvoor voeren we nu ook gesprekken met verscheidene specialisten op dit gebied om voor ons te komen werken.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Janneke

Waarom is dit nieuws? Er zijn talloze bedrijven die usability onderzoek in het algemeen en eye tracking in het bijzonder aanbieden. Overigens zijn de resultaten vaak het geld niet waard. Met een beetje gezond verstand, kritisch kijken en wat vragen en buren en kennissen kom je al een heel eind. Wat resteert is de meerprijs van dit soort onderzoeken, bijna nooit de meerwaarde

Mario Tedde

Hoe andere onderzoeksbedrijven werken kan ik niet beoordelen. Ik kan wel aangeven dat de opdrachtgevers waarvoor wij mogen testen begrijpen dat het om meer gaat dan alleen het testen en blij zijn met de verkregen inzichten.
Ik nodig je graag uit om kennis te maken en ons WebLab te bekijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond