Deel dit artikel
-

Yahoo overtreft verwachtingen

Webgigant Yahoo veert op dankzij hogere advertentietarieven. Het vierde kwartaal was beter dan analisten hadden voorspeld met een omzet van 1,22 miljard dollar, zij het dat de winst 7,9 procent daalde naar 272,3 miljoen dollar als gevolg van afschrijvingen van de activiteiten in Zuid Korea.

Dankzij investeringen in nieuwe advertentietechnieken die naar het surfgedrag van bezoekers kijken, heeft Yahoo volgens analisten meer kunnen verdienen. Toch laten de advertentieopbrengsten nog altijd een sterk wisselend beeld zien: de displayadvertenties brachten 3,5 procent minder op, maar de inkomsten uit zoekadvertenties stegen 3,8 procent. De buitenlandse activiteiten (Alibaba, Yahoo Japan) deden het ook goed.

Over heel 2012 ging de omzet met twee procent omhoog naar 4,5 miljard dollar, en dat is voor het eerst in vier jaar. CEO Marissa Mayer, die het bedrijf nu twee kwartalen leidt, kruipt daarmee weer iets verder in de richting van haar rivalen Google en Facebook. Beleggers reageerden positief op de cijfers. In de laatste zes maanden in de koers 26 procent gestegen.

In een toelichting ging Mayar nog wel in op het enige kritiekpuntje van analisten: het gebrek aan mobiele diensten. Yahoo heeft maandelijks tweehonderd miljoen unieke gebruikers, maar doet daar weinig mee. “Vijftig procent van onze programmeurs richt zich op mobiel, daar komt beslist wat uit, maar we zijn ons nog volop aan het oriënteren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond