Deel dit artikel
-

Yahoo vindt kwartaalcijfers ‘onder de maat’

CEO Marissa Mayer laat er geen gras over groeien. De resultaten over het tweede kwartaal zijn teleurstellend. Er was groei voor Yahoo search, video en native advertising, maar display viel tegen. De totale omzet viel lager uit dan verwacht: 1,04 miljard in plaats van 1.09 miljard dollar.

‘Onze topprioriteit is omzetgroei en om die reden zijn we niet tevreden over het tweede kwartaal’, liet Mayer zojuist weten. Yahoo heeft moeite om zijn advertentieomzet te verbeteren, ongeveer de helft van de totale omzet. Andere internetbedrijven zoals Microsoft slagen daar veel beter in.

EBITDA (aangepast bedrijfsresultaat) kwam uit op 340 miljoen dollar, 8 procent lager dan een jaar geleden. De nettowinst daalde 19 procent naar 270 miljoen dollar. GAAP-inkomsten voor display bedroegen 436 miljoen, ook 8 procent lager dan in 2013. De omzet voor search (GAAP) eindigde op 428 miljoen, een lichte stijging van 2 procent.

Beleggers reageerden niet meteen geschrokken. Die zien nog steeds de kip met de gouden eieren arriveren: Als de Chinese e-commerce gigant Alibaba de komende maanden naar de beurs gaat, krijgt aandeelhouder Yahoo 10 tot 15 miljard dollar in de schoot geworpen. Het aantal aandelen dat Yahoo bij de beursgang moet verkopen wordt teruggebracht van 208 naar 140 miljoen. . Het geld dat de verkoop na belastingen oplevert, wordt voor de helft uitgekeerd aan de aandeelhouders van Yahoo.

De koers van het aandeel Yahoo is sinds de komst van Mayer verdubbeld naar 41 dollar, maar louter vanwege het belang van 22,6 procent in Alibaba.

De resultaten zijn vooral teleurstellend omdat Mayer enorm veel heeft geïnvesteerd in nieuwe diensten en producten, waaronder eigengemaakte tv-series als Community, een sitcom die vroeger bij NBC was te zien. Andere nieuwe activiteiten zijn een muziekkanaal met Dave Matthews Band en John Legend. Vorige week kocht Yahoo nog het Israëlische videobedrijf RayV.

Inmiddels heeft Jackie Reses, bij Yahoo verantwoordelijk voor acquisities, gezegd dat Yahoo AOL niet gaat overnemen. AOL zou toenadering hebben gezocht, maar Mayer ziet geen voordelen in een overname.

 

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond