Deel dit artikel
-

Yandex verslaat Bing in zoekranglijst

Het Russische Yandex heeft Microsofts Bing verslagen in de ranglijst van zoekmachines. Yandex staat nu op de vierde plaats na Google, het Chinese Baidu en Yahoo. Dat blijkt uit analyse van Search Engine Watch.

Google verwerkte afgelopen jaar 114,7 miljard zoekoprachten en heeft een marktaandeel van 65,2 procent. Baidu volgt op grote afstand met 14,5 miljard zoekopdrachten en een marktaandeel van 8,2 procent. Yahoo haalt nog altijd 8,6 miljard zoekopdracht en mag genoegen nemen met 4,9 procent.

Dat Yandex nu stuivertje heeft gewisseld met Bing is geen goed nieuws voor Microsoft, dat juist heel veel marketinginspanningen rond zijn zoekmotor heeft verricht. Met dien verstande dat het verschil tussen Bing en Yandex niet erg groot is.

Yandex bedient voornamelijk publiek dat Russische spreekt. Het is echter ook populair in Turkije. Een van de reden van de groei van Yandex is dat meer Russen online zijn gegaan.

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Haarman

Het lijkt er op dat Bing dus aan het verliezen is, toch tonen recente Engelse cijfers dat daar Bing marktaandeel van Google wist af te snoepen. Met Windows 8 waarop Bing standaard staat geprogrammeerd verwacht ik dat Bing nog een mooie toekomst voor zich heeft.

Jeroen den Ridder

Onverwacht dat Bing is gepasseerd door Yandex. Zeker als je bedenkt dat Yandex ‘alleen’ een zoekmachine website is en de Bing cijfers zijn gebaseerd op de Bing zoekmachine + Windows Live / Hotmail + MSN.

Qua marketing budget lijken er overeenkomsten met de space race tussen USA en het voormalige Sovjet Unie in de jaren 60. Het gigantische marketing budget van Microsoft tegenover het marketing budget van Yandex. André Kuipers heeft ondervonden dat het Soyuz raket programma nog steeds effectief is terwijl de space shuttles inmiddels richting musea en schroothoop zijn gegaan.

Ik ga er overigens niet vanuit dat Bing hetzelfde lot beschoren is als de space shuttles. Maar de huidige anti-Google campagne “Scroogled” bij Microsoft zal het verschil niet maken en lijkt eerder op paniekvoetbal dan een scherpe marketingstrategie. Duidelijk is wel dat er vernieuwend denkwerk nodig is bij Microsoft.

Ingaande op het cijfermateriaal: Yandex’ opkomst vloeit hoofdzakelijk voort uit het feit dat Rusland nu een sterke groei van internet gebruik kent en voor Baidu geldt ongeveer hetzelfde maar dan voor China. Yandex zal vermoedelijk dichterbij Yahoo! komen en Baidu zal nog een stukje richting Google kruipen. Van inhalen zal voorlopig geen sprake zijn gezien de onderlinge afstanden behoorlijk groot zijn en de groei van internet gebruik in die landen op termijn zal afvlakken.

Ik denk niet dat Windows 8 op lange termijn het verschil gaat maken. Mensen worden bij in gebruik name van Windows 8 richting Bing geduwd. Op termijn zal men wegwijs worden in Windows 8 en zelf een andere voorkeurszoekmachine gaan kiezen, tenzij Bing tegen die tijd een meer aansprekend geheel is geworden.

Wel interessant om te zien hoe de titanenstrijd zich ontwikkelt en wanneer Facebook zich in de strijd gaat mengen. Facebook’s enorme hoeveelheid gedetailleerde profieldata is zeer geschikt om sterke zoekresultaten aan te gaan bieden. Facebook is recentelijk gestart met Graph Search en gaat daarmee in toenemende mate kennis en ervaring opbouwen rondom zoekgedrag. Het lijkt een kwestie van tijd voordat Facebook de zoekfunctionaliteit gaat uitbreiden waarmee definitief de zoekmachine arena wordt betreden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond